امروزه به دلیل رقابت گسترده در بین تمام کسب‌وکارها، کلیه مراکز دولتی و خصوصی در تلاش برای ارائه خدمات بهتر و کارآمد و جلب رضایت مشتریان می‌باشند. به همین دلیل اطلاع‌رسانی و حفظ رابطه با مشتریان به وسیله روش‌های نوین و پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا سیستمهای اطلاع‌رسانی دیجیتال و ویدئو وال‌ ها جایگزین سیستم‌های سنتی شده‌اند.

در این مقاله از نمارنتر قصد داریم که به توضیح سیستم اطلاع‌رسانی ویدیو وال بپردازیم و به طور تخصصی کاربرد ویدیو وال در فرودگاه‌ها را بیان کنیم.

هر آنچه باید درباره تلویزیون شهری بدانید را در لینک زیر بیابید:

 

تلویزیون شهری

 

ویدیو وال چیست؟

با فراگیر شدن و رشد سریع سیستم‌های اطلاع‌رسانی دیجیتال؛ استفاده از نمایشگرهای صنعتی که قابلیت استفاده در مکان‌های عمومی؛ تجاری و اقتصادی داشتند؛ مورد توجه قرار گرفت. سیستم ویدیو وال (Video Wall) یک سیستم نمایشگر هوشمند در ابعاد وسیع است که قابلیت دریافت ورودی‌های ویدیویی در فرمت‌های مختلف را دارد.

این قابلیت موجب شده است که ویدیو وال در کنار پخش تصاویر زنده؛ قادر به پخش و نمایش تصاویر ضبط شده مختلف نیز باشد. درواقع ویدیو وال برای نمایش تصاویر به ۲ آلمان نیاز دارد:

۱. کنترلر صنعتی که قسمت سخت‌افزاری این سیستم است.

۲. نرم‌افزار کنترلی که برای پیکربندی و کنترل ویدیو وال و همچنین نمایش انواع محتواهای دلخواه به کار برده می‌شود.

امروزه اکثراً در تمام مکان‌های عمومی و دولتی از ویدیو وال استفاده می‌شود. از طریق ویدئو وال می‌توان تعداد زیادی دوربین و هر منبع تصویری را مشاهده کرد. طراحی و تولید با کیفیت این سیستم؛ موجب ایجاد مکانیزم های جدید انتقال تصاویر به ویدئو وال شده است.

تمام ویدئو وال‌ها دارای عملکرد هوشمند کنترل توان مصرفی می‌باشند. این امر و امکان ویدیو وال باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. به این ترتیب به دلیل تنظیم و کنترل شدت نور زمینه از طریق سیستم کنترل از پیش تنظیم شده، مصرف انرژی این نمایشگرها حتی تا ۵۰ درصد نیز کاهش یافته است.

 

طبقه بندی مراکز استفاده از ویدیو وال

۱. استفاده در اتاق کنترل مراکز صنعتی؛ ازجمله کارخانجات و نیروگاه‌ها.

۲. استفاده در مراکز کنترلی و نظارتی؛ ازجمله مراکز نظامی و پلیس، کنترل و حفاظت از مراکز حساس و مهم پادگان‌ها و زندان‌ها، ستادهای فرماندهی.

۳. استفاده در تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کنترل شهری؛ ازجمله برج‌های مخابراتی، صداوسیما، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، کنترل ترافیک.

۴. استفاده در مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگ؛ ازجمله پاساژها، آپارتمان‌ها.

۵. استفاده در مراکز پایانه درون شهری و ایستگاه‌های مسافربری؛ ازجمله فرودگاه‌ها، اتوبوسرانی ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو.

 

کاربردها و نقش ویدیو وال در فرودگاه‌ها

امروزه ویدیو وال‌ها و صفحه نمایش‌های هوشمند، یک وسیله ضروری و فوق‌العاده مهم در فرودگاه‌ها محسوب می‌شوند. این نمایشگرهای بزرگ تفاوت قابل مشهودی را در سازوکارهای فرودگاه ایجاد کرده است.

در ادامه تعدادی از کاربردهای ویدیو وال در فرودگاه‌ها را بیان می‌کنیم:

1- اطلاع‌رسانی و راهنمایی در مورد مسیرها و پروازهای داخلی و خارجی

 اولین کاربرد ویدیو وال در فرودگاه‌ها، اطلاع‌رسانی و راهنمایی در مورد مسیرها و پروازها به مسافران است. مسلماً این اطلاع‌رسانی برای خدمه و پرسنل فرودگاه نیز قابل استفاده می‌باشد.

۲. توسعه ارتباطات بین پرسنل فرودگاه و مسافران

می‌توان از ویدیو وال در فرودگاه برای اعلام وضعیت آب‌وهوا، موارد امنیتی فضای فرودگاه، نمایش قوانین موجود و سیاست‌های کاری فرودگاه برای مسافران و... بهره گرفت.

۳. نمایش تبلیغات کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری 

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر کردیم، ویدیو وال‌ها برای نمایش اطلاعات و انتقال پیام‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل فضای فرودگاه‌ها که هر روزه تعداد زیادی از مسافران رفت‌وآمد می‌کنند، فرصت تبلیغاتی بسیار با ارزش و خاصی را برای مشاغل فراهم کرده است. 

این فرصت ویژه به خصوص برای شرکت‌هایی که در زمینه گردشگری و توریستی فعالیت می‌کنند، بسیار ارزشمند و مناسب است. ویدئو وال‌ها از انواع شیوه‌های تبلیغاتی چون روش‌های نوشتاری، تصویر، ویدیو و غیره پشتیبانی می‌کند. بنابراین این ابزار تبلیغاتی یک موقعیت و فرصت جدید و بسیار مؤثر را برای کسب درآمد و افزایش سود شرکت‌های گردشگری فراهم کرده است.

۴. ایجاد سرگرمی مناسب برای مسافران

 احتمال تأخیر پرواز و انتظار زمان‌های طولانی، یک امر اجتناب‌ناپذیر در فرودگاه‌ها به شمار می‌آید. همین دلیل ایجاد سرگرمی مناسب برای مسافران در این شرایط و موقعیت‌ها، مطمئناً یک تفاوت ویژه‌ای را ایجاد خواهد کرد. نصب ویدیو وال در گیت‌های پرواز، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های فرودگاه، سالن انتظار و سایر قسمت‌ها، باعث می‌شود که مسافران از اخبار روز مطلع شوند و برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌ها را ببینند.

 

تلویزیون شهری در فرودگاه

 

مبادله اطلاعات با ویدئو وال‌ها در فرودگاه 

نمایش و مبادله اطلاعات، یک کاربرد ویدئو وال می‌باشد که بیشتر در فرودگاه‌ها اهمیت داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، مشاهده زمان پرواز و وضعیت آن، زمانی برای مسافران ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود که بتوانند این اطلاعات را در یک صفحه نمایشگر بزرگ و باکیفیت بالا مشاهده کنند.

ویدئو وال‌ها، این نمایشگرهای دیجیتال، به نمایش و انتشار اطلاعات کمک بزرگی می‌کنند. زیرا توانایی نمایش همزمان اطلاعات زیاد و متنوع برای تعداد زیادی از افراد را دارند. به همین دلیل استفاده از ویدیو وال، هم موجب جلب رضایت مسافران برای کسب سریع اطلاعات پروازشان شده است و هم انجام امور پرسنل فرودگاه‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر کرده است.

 

اهداف امنیتی در فرودگاه‌ها با ویدئو وال

برای دستیابی به اهداف امنیتی و نظارتی در فرودگاه‌ها، از ویدیو وال‌ها برای کنترل تصاویر ارسالی با کیفیت بهتر انجام می‌شود. البته به دلیل استفاده از دوربین‌های متعدد معمولاً یک فضا و اتاق جداگانه‌ای را با عنوان اتاق مانیتورینگ برای کنترل در نظر می‌گیرند.

 استفاده از مانیتورهای که بتواند به طور دقیق، جزئیات رخدادها را در نقاط و فضاهای مختلف فرودگاه نمایش دهد، ضروری می‌باشد. ویدئو وال‌ها به دلیل دارا بودن پیکسل‌های بیشتر و اندازه بزرگ‌تر، برای نمایش تصاویر بسیار بزرگ مناسب هستند.

به این ترتیب به دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته ویدئو وال، این ابزار دیجیتال بهترین وسیله الکترونیکی برای ایجاد امنیت و کنترل فضاهای فرودگاه می‌باشد.

 

تماس با ما