سیستم‌های سالن‌های کنفرانس، همایش و آمفی تئاتر‌ها را به صورت کلی می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. این دسته‌بندی شامل سیستم صوتی، سیستم نورپردازی و سیستم تصویربرداری می‌شود که در این مقاله به بررسی تجهیزات حرفه‌ای برای سیستم تصویربرداری می‌پردازیم. این سیستم متشکل از تجهیزاتی است که امکان ضبط رویداد‌ها را به صورت فایل ویدئویی برای شما فراهم می‌کند.

ویدئو وال‌ها و تلویزیون‌های نمایشگاهی و شهری جزو تجهیزات حرفه‌ای سیستم تصویربرداری هستند که برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی می‌توانید این دستگاه‌ها را با قیمت مناسبی از نمارنتر اجاره کنید.

در این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم که برای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش به چه تجهیزاتی نیاز دارید.

 

 

برای اطلاع از قیمت اجاره سیستم صوتی حرفه ای با کارشناسان ما در نما رنتر تماس بگیرید.

 

استفاده از سیستم‌های تصویربرداری در سالن کنفرانس و همایش

سیستم تصویربرداری مجموعه‌ای از تجهیزات است که ضبط تصاویر جلسات، مراسم‌ها و همایش‌ها هدف اصلی از نصب آن به حساب می‌آید. کاربرد تصاویر ضبط شده به وسیله این سیستم‌ها، بازپخش آن‌ها توسط سیستم پخش تصویر، به کارگیری جهت مستندسازی و حتی استفاده در آینده است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از سیستم‌های تصویربرداری در سالن‌های کنفرانس و همایش، تصویربرداری ویدئو کنفرانس جهت حضور مجازی در کنفرانس‌ها، سمینار‌ها و جلسات است. با توجه به میزان اهمیت تصاویر ضبط شده به وسیله سیستم‌های تصویربرداری و لزوم کیفیت بالای آن‌ها، نیاز است که وسایل پیشرفته‌ای نیز استفاده شود.

 

اجاره تلویزیون بزرگ برای همایش

 

تجهیزات حرفه‌ای برای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش چیست؟

سیستم تصویربرداری یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم کنفرانس به حساب می‌آید که خود از تجهیزات متعددی تشکیل شده است. دوربین تصویربرداری، رکوردر، کنترلر و میکسر از مهم‌ترین تجهیزات استفاده شده در سیستم تصویربرداری محسوب می‌شوند که در صورت نبود هر کدام از آن‌ها، این سیستم نمی‌تواند به درستی کار کند.

تمامی تجهیزات سیستم تصویربرداری باید به‌گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند و نصب شوند که تمامی فضای سالن کنفرانس پوشش داده شده و تصویربرداری به بهترین نحو انجام شود. تنها در این صورت می‌توان آرشیو کامل و جامعی از کنفرانس و همایش برگزار شده تهیه کرد تا بتوان از آن‌ها جهت پیشرفت اهداف سازمان استفاده کرد.

دوربین در سالن

اصلی‌ترین جزء در سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش، دوربین است که انواع بسیار متنوعی با امکانات مختلفی نیز دارد. این تنوع در امکانات سبب می‌شود تا به کمک آن‌ها بتوان آرشیوی کامل و با کیفیت تهیه کرد. بر اساس نیاز و ویژگی‌های سالن و تعداد افراد شرکت‌کننده، دوربین‌های کنفرانس را می‌توان روی دیوار، سقف یا حتی میز نصب کرد.

انتخاب دوربین کنفرانس مناسب باید متناسب با ویژگی‌های سالن همایش صورت بگیرد. در بعضی از سالن‌های کنفرانس به نصب چند دوربین در محل‌های مختلف نیاز است، اما معمولا از یک دوربین چرخشی مناسب استفاده می‌شود تا تمامی نیاز‌های تصویربرداری را حل کند. دوربین‌های کنفرانس چرخشی این قابلیت را دارند تا به صورت عمودی و افقی حرکت کنند که همین موضوع باعث پوشش همه بخش‌های یک سالن می‌شود.

این روزها از انواع دوربین‌های روباتیک در سالن‌های کنفرانس مدرن استفاده می‌شود که قابلیت‌های ویژه‌ای دارند. این دوربین‌ها از قابلیت تشخیص سخنران یا گوینده برخوردار هستند که می‌توانند به صورت اتوماتیک گوینده را دنبال کنند و به سمت آن بچرخند.

 

دوربین در سالن

 

کنترلر دوربین

کنترلر دوربین یکی از لوازم جانبی دوربین‌های مدار بسته به حساب می‌آید که وظیفه هدایت و کنترل دوربین سالن کنفرانس را به عهده دارد. به کمک این وسیله می‌توان دوربین‌های روباتیک را در جهت‌های مختلف چرخاند، زاویه دوربین را تغییر داد و مقدار زوم آن‌ها را به صورت دلخواه عوض کرد. کنترلر‌ها معمولا یک اهرم هدایت‌کننده یا Joystick دارند که با استفاده از آن می‌توان دوربین را هدایت کرد.

کلید‌های کنترلی دیگری همچون Freeze، Preset، BRT، Mirror و... به روی کنترلر دوربین کنفرانس قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها کارکرد خاص خود را دارند. با استفاده از این کلید‌ها و قابلیت‌های آن‌ها می‌توان با دیگر تجهیزات سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس یکپارچه و هماهنگ شد و در صورت لزوم برخی از آن‌ها را مدیریت کرد.

کنترلر دوربین مانند یک اتاق اپراتور تصویر‌برداری به صورت کوچک و فشرده است که این قابلیت را دارد تا با انواع دستگاه رکوردر تصویر، دوربین‌های کنفرانس و سایر تجهیزات در ارتباط باشد. با استفاده از کنترلر می‌توان قابلیت‌های بزرگنمایی، گسترش زاویه دید و بازگشت لنز به جای نخست، حرکت دوربین در راستای محور عمودی و افقی و... را روی دوربین‌های رباتیک پیاده‌سازی کرد.

 

کنترلر دوربین

 

میکسر تصویر

میکسر تصویر که به آن سوئیچر نیز می‌گویند، دستگاهی است که وظیفه تدوین همزمان تصویر و برخی مواقع صوت را به عهده دارد. این دستگاه در ابتدا تمامی تصاویر را از دوربین‌ها دریافت کرده و پس از اعمال افکت‌های مناسب به روی تصویر مورد نظر، نتیجه نهایی را برای دستگاه رکوردر یا پخش زنده ارسال می‌کند. این دستگاه می‌تواند در هر زمان بین سورس‌های تصویربرداری یا دوربین‌ها و میکروفن‌ها یکی را انتخاب کند.

میکسر تصویر که عموما آن را در اتاق فرمان سالن کنفرانس قرار می‌دهند، برای این که بتواند وظیفه کنترل و مدیریت تصاویر ارسالی از دوربین کنفرانس را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، ورودی و خروجی‌های متنوعی دارد. از امکانات فوق‌العاده این دستگاه می‌توان به امکان افزودن زیرنویس و قابلیت‌های چندزبانه اشاره کرد.

امروزه کم‌تر از دوربین‌های آنالوگ با قابلیت ارسال تصویر به صورت سیگنال‌های آنالوگ استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشید که اگر از این سیستم‌ها استفاده می‌کنید میکسر نیز باید از نوع آنالوگ باشد. اما اگر سیگنال‌های دریافتی از دوربین‌ها از نوع دیجیتالی است باید از سوئیچر‌های دیجیتالی استفاده کنید. تفاوت مهم میکسر‌های آنالوگ و دیجیتال، جدا از سخت‌افزار‌های داخلی در نوع پورت‌های ورودی و خروجی است.

 میکسر تصویر

رکوردر تصویر

برای ذخیره‌سازی تصاویر خروجی سیستم تصویرپردازی از دستگاه رکوردر تصویر استفاده می‌شود. این تصاویر متناسب با نیاز ممکن است بر هارد درایو یا لوح‌های فشرده ذخیره شوند. با پیشرفت فناوری و حرفه‌ای‌تر شدن تجهیزات تصویربرداری، کیفیت تصاویر ارسالی دوربین‌ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه حجم فایل‌ها بیش‌تر می‌شود. از این رو برای ذخیره آن‌ها به فضای بیش‌تری نیاز است که استفاده از لوح‌های فشرده مناسب نیست.

دستگاه‌های رکوردر از دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل می‌شوند. بخش نرم‌افزاری و نرم‌افزار استفاده شده در این دستگاه برای کاربر امکان برنامه‌ریزی جهت کنترل، بازبینی تصاویر، مدیریت و ایجاد تنظیمات را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان گفت این بخش سبب می‌شود تا دستگاه بتواند پس از تحلیل تصاویر، آن‌ها را به سمت خروجی‌های تصویر منتقل کند.

اما بخش سخت‌افزاری رکوردر از یک برد الکترونیک و مدار‌های مختلف تشکیل شده است که درون یک قاب از جنس پلاستیک یا فلز قرار می‌گیرد. وظیفه برد الکترونیکی تحلیل داده‌ها و تصاویر دریافتی و آماده کردن آن‌ها برای ذخیره‌سازی و آرشیو است. رکوردر تصویر از لحاظ سخت‌افزاری از ورودی تصویر، ورودی صدا و ورودی کابل شبکه به تعداد مورد نیاز و مطابق با تعداد دوربین‌ها تشکیل می‌شود.

 

تصویربرداری ویدئو کنفرانس

تصویربرداری ویدئو کنفرانس بخش دیگری از سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس به حساب می‌آید که به منظور امکان حضور مجازی در جلسات، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهاست. به عبارت دیگر ویدئو کنفرانس این امکان را به وجود می‌آورد تا افراد بتوانند از راه دور با یکدیگر ارتباط زنده داشته باشند.

نوع جلسات تعیین‌کننده شیوه و تجهیزات تصویربرداری جلسات ویدئو کنفرانس هستند. به عنوان مثال از وب کم‌ها برای افراد خارج از سالن و از دوربین‌های روباتیک و دیگر تجهیزات صوت و تصویر برای افراد داخل سالن استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های ویدئو کنفرانس با استفاده از تجهیزات مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ارائه همزمان مطالب و فایل‌ها
  • امکان ارسال انواع فایل برای افراد حاضر در جلسه و دریافت فایل از آن‌ها
  • ارائه تصویر و صوت بهتر با داشتن پهنای باند کمتر
  • امکان گفت و گوی گرافیکی و متنی
  • امکان ذخیره‌سازی تصویر و صوت ویدئو کنفرانس‌ها
  • تصویر‌برداری با کیفیت و وضوح حداکثری و بسیار بالا
  • امکان برنامه‌ریزی خودکار برای ویدئو کنفرانس‌ها

 

تصویربرداری ویدئو کنفرانس

 

استفاده از سیستم تصویربرداری در سالن کنفرانس و همایش چه مزایایی دارد؟

امکان یکپارچه‌سازی با سیستم صوتی و میکروفن‌ها، اصلی‌ترین مزیت استفاده از سیستم تصویربرداری سالن‌های کنفرانس و همایش به حساب می‌آید. همین موضوع سبب می‌شود تا کیفیت صدای همزمان با تصاویر افزایش پیدا کند. از دیگر مزایای سیستم تصویربرداری در سالن کنفرانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ذخیره فایل‌های ویدئویی با کیفیت مورد نظر
  • تصویربرداری از رویداد‌ها با بالاترین کیفیت ممکن
  • پوشش حداکثری فضای سالن و نقاط کور با تکنولوژی‌های پیشرفته
  • عدم پیچیدگی و سهولت در کاربرد
  • بهره‌مندی از انواع ورودی و خروجی‌ها و قابلیت‌های مختلف
  • ایجاد تصویربرداری پیوسته

 

اجاره یا خرید تجهیزات حرفه‌ای تصویربرداری برای سالن کنفرانس و همایش

با انواع تجهیزات حرفه‌ای برای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش آشنا شده‌اید و می‌دانید که شامل یک یا دو دستگاه نمی‌شوند. از این رو خرید تمامی تجهیزات هزینه بالایی دارد و ممکن است با ویژگی‌های سالن و کنفرانس هماهنگی و تناسب نداشته باشند. در صورتی که به ندرت نیاز به تجهیزات حرفه‌ای دارید توصیه می‌شود به جای خرید حتما سراغ اجاره کردن آن‌ها بروید.

از طرفی خرید تمامی تجهیزات حرفه‌ای برای سیستم تصویربرداری سالن نیاز به دانش بالایی دارد تا بهترین نوع هر کدام را تهیه کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود این تجهیزات را اجاره کنید؛ زیرا از لحاظ هزینه پرداختی اختلاف بسیار زیادی دارند و در صورت مناسب نبودن هر کدام از وسایل تنها با پرداخت هزینه کمی می‌توان دستگاه با کیفیت‌تری اجاره کرد. شما می‌توانید انواع سیستم‌های تصویربرداری مورد نیاز سالن‌ همایش یا کنفرانس را از نمارنتر با قیمتی مناسب اجاره کنید.

تصویربرداری از سالن محل برگزاری کنفرانس‌ها و... یکی از مواردی است که در افزایش کارایی آن‌ها نقش به سزایی دارد. سیستم تصویربرداری متشکل از تجهیزات مختلفی است که در کنار سیستم‌های صدابرداری و نورپردازی از مراسم مستندسازی می‌کنند.