امروزه استفاده از تلویزیون‌ شهری راهکاری موثر برای پیشبرد بهتر تبلیغات شهری و معرفی برند تجاری، خدمات، کالاها و محصولات تولید خود به مخاطبان است.

کاربرد این تلویزیون در صورتی می‌تواند موثر و مفید باشد که کیفیت بالایی از تصاویر ارائه شود؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار تبلیغاتی موثر و موفق را داشت.

کیفیت تصاویر نمایشی روی این تلویزیون‌ها نیز به عوامل متعددی مانند رزولوشن، تعداد و تراکم پیکسل‌ها، گام‌های پیکسل و... بستگی دارد. در این نوشتار از نما رنتر اهمیت رزولوشن در کیفیت تصاویر نمایشگرهای شهری را بررسی می‌کنیم.

درباره ابعاد نمایشگر شهری بیشتر بخوانید.

 

رزولوشن تصویر چیست؟

این اصطلاح که درباره انواع تلویزیون‌ها به کار می‌رود، برای بیان تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش به کار می‌رود. این عدد اصولا به صورت زوج استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که در یک صفحه نمایش چه تعداد پیکسل قرار دارد.

به طور مثال اگر رزولوشن عددی معادل 1280*720 باشد به این معنی است که این صفحه نمایش دارای تعداد 1280 پیکسل در عرض صفحه و 720 عدد در طول و ارتفاع صفحه است. برای محاسبه تعداد پیکسل‌ها در تلویزیون شهری نیز، از ضرب دو عدد بالا استفاده می‌شود. از سوی دیگر هر چقدر که تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصاویر ارائه شده در صفحه نمایش افزایش پیدا می‌کند و تصاویر واضح‌تری نمایش داده می‌شود.

موضوع مهم دیگر اینکه هر صفحه نمایشی دارای تعداد ثابتی پیکسل است و توانایی نمایش تصاویر با کیفیت را ایجاد می‌کند. همچنین میزان کنتراست روی وضوح تصاویر اثرگذار است. کنتراست، میزان فاصله بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین رنگ در صفحه نمایش است و هرچه میزان کنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش می‌تواند رنگ‌ها و سایه‌ها را بهتر و رقیق‌تر نشان دهد. هر صفحه نمایشگر از مجموعه بی‌شماری از نقاط رنگی در کنار هم تشکیل می‌شود و در نهایت تصویری یکپارچه و منسجم را به نمایش می‌گذارد.

پیکسل‌ در تلویزیون

ارتباط رزولوشن و تعداد پیکسل‌ها در تلویزیون

تعداد پیکسل‌های به کار رفته در صفحه نمایشگر شهری رابطه مستقیم با وضوح تصاویر و کیفیت آن دارد. به همین دلیل هرچه وضوح تصاویر بیشتر فقط در تلویزیون‌هایی با رزولوشن بالاتر امکان پذیر است. این نوع تلویزیون‌ها گه با استفاده از تکنولوژی بهتری ساخته می‌شوند، کیفیت بالایی در کنتراست و متریال مواد به کار رفته را رعایت می‌کنند که در مجموع روی کیفیت و وضوح تصاویر تاثیر دارد.

در مجموع می‌توان گفت رزولوشن فاکتوری بسیار مهم در کیفیت تصویر تلویزیون شهری است. ولی این فاکتور به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل سایر تلویزیون شهری، نوع محتوا و تصاویر خروجی و فاصله مخاطب با تلویزیون شهری است.

رزولوشن در انواع صفحات نمایشگر شهری به شما نشان می‌دهد که چند پیکسل روی صفحه نمایش به صورت افقی و عمودی قابل نمایش است. به طور مثال، یک صفحه نمایش با عدد 1920 *1080 بیانگر این است که این صفحه نمایش دارای 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی است. در نتیجه اندازه پیکسل‌های یک صفحه نمایش با فرمول عرض*طول به دست می‌آید و در مثال ذکر شده نیز صفحه نمایش 1920*1080 پیکسل است.

 

کیفیت نمایش تلویزیون

 

رزولوشن نمایشگر و تلویزیون شهری چقدر مهم است؟

با مطالعه این نوشتار شاید تصور کرده باشید که مهم‌ترین فاکتور در کیفیت یک نمایشگر شهری رزولوشن تصاویر آن است؛ در حالی که چنین نیست. به عبارت دیگر علاوه بر رزولوشن عوامل متعدد دیگری مانند روشنایی ارائه رنگ نیز در کیفیت تصاویر تاثیر گذار هستند. به همین منظور هنگام خرید تلویزیون شهری و نمایشگاهی ابتدا از خودتان بپرسید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و ابعاد مکانی که تلویزیون در آن نصب می‌شود، چه مقدار است. با پاسخ به این سوالات می‌توانید گزینه مناسب را برای خرید یا اجاره انتخاب کنید.

همان‌طور که بیان شد تنها عامل در کیفیت تصاویر این نیست که تلویزیون دارای رزولوشن بالا باشد. به عبارت دیگر اگر قصد داشته باشید تصاویر بی کیفیتی را در نمایشگر با کیفیت به نمایش بگذارید، انتظار معجزه نداشته باشید! زیرا تلویزیون شهری با رزولوشن بالا نمی‌تواند عیب برنامه‌های بی کیفیت را بپوشاند

هرآنچه درباره تلویزیون نمایشگاهی باید بدانید.

 

انواع رزولوشن در تلویزیون شهری

در حالت کلی 4 نوع رزولوشن متفاوت وجود دارد که هر کدام کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهند. این موارد شامل:

  • رزولوشن Full High Definition یا FHD: این رزولوشن کیفیت فول اچ دی را در نمایش تصاویر دارد و عدد جفت آن با تعداد پیکسل‌های عرض و ارتفاع برابر با 1920*1080 است.
  • رزولوشن  Ultra High Definition یا UHD: این رزولوشن دارای عدد جفت 2160*3840 پیکسل است و در مجموع 8 میلیون پیکسل دارد.
  • تلویزیون با رزولوشن 4K: این مدل نمایشگر نیز در دسته 8 میلیون پیکسلی قرار دارد و رزولوشن آن برابر با 2160*4096 پیکسل است.
  • رزولوشن 8K: رزولوشن این مدل نمایشگر معادل با 7680*4320 پیکسل است و کیفیت فوق العاده ای را ارائه می‌دهد.

 

رزولوشن تلویزیون

 

رزولوشن مناسب تلویزیون شهری

مهم‌ترین دلیل شما برای انتخاب تلویزیون نمایشگاهی و شهری، ارائه بهتر تبلیغات و معرفی موثر و موفق خود در میان رقبا است. تصاویری که از طریق تلویزیون شهری به نمایش گذاشته می‌شود، باید دارای کیفیت بالایی باشند تا بتواند مخاطبان را به سمت خود جذب نماید.

از سوی دیگر هرچه تصاویر کیفیت بهتری داشته باشد، به میران بیشتری در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. اما اگر کیفیت آن‌ها پایین باشد، موجب آزار چشم مخاطبان شده و توجهشان را از آن دور می‌کنند. توجه به همین نکته به ظاهر ساده نشان می‌دهد که وضوح تصاویر و میزان رزولوشن تا چه میزان در تبلیغات بهتر مهم و موثر است. اما برای انتخاب رزولوشن مناسب در تلویزیون شهری و نمایشگاهی باید سه عامل مختلف را در نظر داشت. این عوامل شامل:

  • سایز و ابعاد تلویزیون شهری: اگر قصد دارید تلویزیون بزرگی برای تبلیغات به کار ببرید، بهتر است تلویزیونی با رزولوشن بالاتر انتخاب کنید. به عبارت دیگر هرچه تلویزیون بزرگ‌تر باشد باید رزولوشن آن بیشتر باشد تا کیفیت تصاویر خروجی بهتر باشد.
  • محتوای نمایشی تلویزیون شهری
  • فاصله نمایشگر شهری با مخاطبان و عابران: هرچه قدر که نمایشگر شهری با مخاطبان آن شامل عابران پیاده و اتومبیل‌ها بیشتر باشد، باید دارای رزولوشن و وضوح تصاویر بیشتری باشد تا بتواند بهتر تصاویر را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر اگر قصد داشته باشید این نمایشگر را در محیط سرپوشیده و برای نمایشگاه و یا فروشگاه تجاری به کار ببرید، نیاز به رزولوشن قدرتمندی ندارید، زیرا فاصله مخاطبان با آن کم است.

 

اهمیت رزولوشن تصویر

 

واحدهای نشان دهنده رزولوشن تصویر نمایشگرها

برای نشان دادن رزولوشن و وضوح تصاویر از واحدهای dpi و ppi استفاده می‌شود. هر کدام از این موارد نشان دهنده موقعیتی در صفحه نمایش هستند. ppi تعداد پیکسل را در هر اینچ مربع نشان می‌دهد. همچنین یا استفاده از علامت اختصاری dpi تعداد نقاط در هر اینچ مربع نمایش داده می‌شود.

نکته مهم: استفاده از مفهوم رزولوشن برای نمایشگرهای پلاسما (PDP)، کریستال مایع (LCD)، پروژکتورهای نور دیجیتال (DLP)، نمایشگرهای OLED و تکنولوژیهای مشابه به کار می‌رود.

 

میزان رزولوشن تصاویر در نمایشگرهای مختلف

یکی ا باورهای اشتباهی که درباره رزولوشن و وضوح تصاویر نمایشگرهای شهری وجود دارد، این است که هرچه تلویزیون دارای ابعاد و سایز بزرگ‌تری باشد، رزولوشن آن بیشتر است. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. به عبارت دیگر سایز و اندازه تلویزیون در وضوح و رزولوشن آن تاثیر ندارد.؛ به طوری که صفحات نمایشگر با سایز و ابعاد متفاوت می‌توانند وضوح و کیفیت یکسانی داشته باشند.

در حال حاضر نمایشگرهای بزرگی در شهر دیده می‌شود که برای تبلیغات و معرفی برندهای تجاری به کار می‌روند. اما علاوه بر ابعاد بزرگ این نمایشگرها، رزولوشن و وضوح تصاویر آن‌ها نیز روی مخاطب و جذب آن تاثیر گذار است. از سوی دیگر بزرگی تلویزیون به معنای رزولوشن بیشتر نیست. ممکن است رزولوشن یک تلویزیون شهری غول پیکر با رزولوشن یک تلویزیون 21 اینچی کاملا برابر باشد. در هر صورت این دو نمایشگر کیفیت تصاویر یکسانی را به نمایش می‌گذارد و تنها تفاوت آن‌ها در ابعاد و سایز صفحه نمایشگر است.

قیمت اجاره تلویزیون شهری

اجاره تلویزیون شهری

 

در این نوشتار از نما رنتر اهمیت رزولوشن و وضوح تصاویر در کیفیت تصاویر نمایشی را بررسی کردیم. در حالت کلی تلویزیون شهری که دارای رنگ و رزولوشن بیشتری باشد، مناسب‌تر است و تبلیغات موثر تری به نمایش می‌گذارد. در این صورت هزینه‌های که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید به هدر نمی‌رود و در جذب مشتریان و مخاطبان موفق خواهید بود. البته به این موضوع نیز توجه کنید که تنها عامل در کیفیت تصاویر، رزولوشن آن نیست. بلکه عواملی مانند کنتراست، تعداد رنگ و تکنولوژی ساخت نیز اثرگذار است.

نما رنتر یکی از فروشگاه‌های برتر در ارائه خدمات تلویزیون‌ شهری، نمایشگاهی، تابلو روان، ویدیئو وال و... است. این گروه به همراهی کادری متخصص و آگاه تمامی خدمات اجاره، فروش، نصب، تعمیر و تعویض قطعات تلویزیون‌های شهری و نمایشگاهی را انجام می‌دهد. اگر شما هم قصد دارید از خدمات نما رنتر استفاده کنید، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان نما رنتر تماس بگیرید.

برای انتخاب اصولی و درست تلویزیون شهری می‌توانید با شرکت‌ها و تولیدی‌های فعال در این زمینه مشورت کنید ولی به‌طور کلی تلویزیون شهری‌ای مناسب‌تر است که هم تعداد رنگ بیشتر و هم رزولوشن بالاتری داشته باشد. بهتر است به‌این نکته که قبلا گفتیم هم توجه کنید که هرچه Resolution تلویزیون شما بالاتر باشد به‌احتمال خیلی زیاد در بقیه‌ی زمینه‌ها مثل کنتراست، تعداد رنگ و… هم تکنولوژی جدیدتری خواهد داشت.

 

اجاره تلویزیون شهری