سال‌ها است که تلویزیون‌ها به بخش جدانشدنی دکوراسیون خانه تبدیل‌شده‌اند و بخش بزرگی از اوقات استراحت و سرگرمی افراد را به خود اختصاص می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی شاهد افزایش انتظارات خانواده‌ها از کیفیت تلویزیون و به‌روزرسانی حجم زیادی از آن‌ها در کمتر از 5 سال اخیر بوده‌ایم.

درعین‌حال که گوشی‌های هوشمند و کیفیت بالای صفحه در آن‌ها توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان تلویزیون خانگی را به کیفیت صفحه و وضوح این نمایشگر جلب کرده است، شاهد تقاضاهای شکل‌گرفته برای بهبود عملکرد سیستم صوتی این ابزار دیجیتالی نیز هستیم.

چیزی که مصرف‌کنندگان به دنبال تجربه آن هستند، درواقع دامنه داینامیکی و فریم ریت بالاتر، نمایشگرهایی در ابعاد بزرگ‌تر، وضوح بیشتر رنگ‌ها و کنتراست با همان کیفیت و جزئیاتی است که توسط عوامل تهیه‌کننده فیلم تنظیم و تدوین‌شده است. به همین منظور، تولیدکنندگان بزرگ و جهانی نمایشگرهای خانگی تحولاتی در نمایشگرهای نسل جدید ایجاد کرده‌اند که تصاویر را با وضوح و کیفیت بالاتری نمایش می‌دهند.

شما عزیزان می‌توانید از خدمات نمارنتر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان تلویزیون‌ شهری و LED بهره بگیرید. در این مقاله برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های به‌کاررفته در تلویزیون‌ها و نمایشگرهای بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این صنعت را به شما معرفی می‌کنیم.

 

تلویزیون‌ هایی با رزولوشن 8K

به نظر می‌رسد که استارت اولیه فناوری 8K از کشور ژاپن خورده و ناگهان تکنولوژی جهانی را برای پیشرفت به سمت جلو حرکت داده است. در نمایشگاه بین‌المللی CES که در سال 2021 به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت آنلاین برگزار شد (نمایشگاه بزرگی که هرساله توسط انجمن تکنولوژی آمریکا در لاس‌وگاس برگزار می‌شود)، خبرهای جدید مبنی بر روند رو به گسترش فناوری 8K بوده است. یکی از حامیان مهم این پیشرفت عظیم، فروشندگان بازی هستند که با تولید و عرضه کنسول‌های بازی Xbox Series X و PS5 از تکنولوژی 8K پشتیبانی می‌کنند. اما فناوری 8K چیست؟

تلویزیون‌های 8K درواقع نمایشگرهایی با وضوح 8000 پیکسل هستند که کیفیت تصویر آن‌ها در حدود 2 برابر تلویزیون‌های 4K است. در اینجا K به معنای کیلو (Kilo) یا همان هزار است. این نمایشگرها با حدود 33 میلیون پیکسل، از 7680 پیکسل افقی و 4320 پیکسل عمودی تشکیل می‌شوند. با توجه به اینکه فاصله پیکسل‌ها در فناوری‌های قبلی نمایشگر قابل‌تشخیص بودند، سرعت و وضوح تصاویر متحرک کاهش پیدا می‌کردند. این در حالی است که پیکسل‌ها در 8K به حدی کوچک می‌شوند که جزئیات بیشتری از تصویر را با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتری نمایش می‌دهند.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند TCL، LG، سامسونگ و سونی درحال‌توسعه این تکنولوژی هستند و شرکتی مانند TCL سعی دارد این تکنولوژی را در قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان به بازار عرضه کند.

 

 

تکنولوژی QNED MiniLED

یکی دیگر از فناوری‌هایی که در نمایشگاه CES به آن پرداخته شد، QNED MiniLED است که توجه بسیاری از علاقه‌مندان این زمینه را به خود جلب کرد. شرکت LG که از پیشروهای این صنعت به شمار می‌آید، در این نمایشگاه از فناوری QNED به مخاطبان و مشتریان خود خبر داد.

این تکنولوژی درواقع تلفیقی از تکنولوژی‌های Quantum Dot +NanoCell + Direct fullArray است که هر یک از آن‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود توانسته‌اند عملکرد بسیار خوبی در نمایش تصاویر داشته باشند. اما نتیجه ترکیب این تکنولوژی‌ها چه کیفیت و عملکردی ایجاد می‌کند؟

شرکت LG با استفاده از تکنولوژی QNED  قدم بسیار بزرگ و مؤثری در ایجاد نمایشگرهایی با رنگ‌های واضح و زنده برداشته است. در این نمایشگرها شاهد حداکثر سطح بک لایت هستیم که با نمایش بیشترین جزئیات، تصاویر دقیق و بسیار واضحی را ایجاد می‌کنند. QNED توانسته است ترکیبی قدرتمند و بسیار کارآمد از تکنولوژی‌های قبلی ارائه دهد که موجب تحول چشمگیر در کیفیت تصاویر می‌شود. در QNED  می‌بینیم که تکنولوژی NanoCell رنگ‌هایی با RGB بالا را جایگزین رنگ‌های ضعیف کرده است و رنگ‌ها را زنده‌تر و هیجانی‌تر نمایش می‌دهد.

 

تکنولوژی QNED MiniLED

 

اما منظور از MiniLED چیست؟

همان‌طور که میدانید، در دو تکنولوژی Direct fullArray و Quantum Dot کیفیت تصویر خوبی داشتیم؛ اما سایز LED ها یا همان لامپ‌های نوری نمایشگر بزرگ بود و فواصل میان آن‌ها قابل‌تشخیص بودند. این امر در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما در بازی‌ها و نمایش صحنه‌هایی با سرعت بالا ممکن است شاهد لرزش تصاویر باشیم.

شرکت ال جی با نسل جدید از بک لایت‌ها این مشکل را نیز برای مصرف‌کنندگان محصولات خود برطرف کرده است. سایز بک لایت‌ها در مینی ال ای دی (MiniLED) چهار برابر کاهش پیداکرده است و با این تغییر، شاهد افزایش سرعت انتقال نور و تصویر و نمایش بهتر تصاویر دینامیک و جزئیات تصاویر هستیم. این امر توانسته است لرزش تصویر در سرعت بالای صحنه را مهار کند و تصویری پیوسته و یکپارچه را نمایش دهد.

لازم به ذکر است که با کاهش سایز MiniLED به یک‌چهارم LED ها، ابعاد بزرگ نمایشگر همچنان حفظ می‌شود و تنها تعداد بک لایت‌ها 4 برابر افزایش پیدا می‌کند. این امر می‌تواند سرعت رفرش و انتقال تصاویر را به سطح بالاتری ارتقاء دهد. درحالی‌که LED ها برای نمایش رنگ سیاه از خاموش کردن لامپ‌های نوری و LCD ها از خود رنگ سیاه بهره می‌گیرند، همچنان شاهد نمایش رنگ مشکی به‌صورت ناقص و با لکه‌های سفید هستیم.

با استفاده از بک لایت‌های جدید در تکنولوژی QNED، کیفیت، عمق و وضوح رنگ سیاه نیز افزایش می‌یابد. این نمایشگر با نمایش رنگ مشکی به‌صورت خالص، کیفیت نمایش تصاویر، دقت، جزئیات و حس زنده‌بودن تصویر را افزایش داده است.

 

پردازنده‌های پیشرفته در تلویزیون ها (Advanced Processors)

هم‌زمان با بهبود کیفیت بک لایت‌ها، پردازنده‌ها نیز برای همراه شدن با آن‌ها و بهبود کیفیت نمایش تصویر در انواع تلویزیون‌های 4K و 8K تغییر پیداکرده‌اند. پردازنده‌های جدید به‌منظور افزایش دریافت محتوای HD طراحی‌شده‌اند. این پردازنده‌ها از بیش از 16 شبکه عصبی بهره می‌گیرند. استفاده از Game Bar در محصولات جدید سامسونگ به تنظیم ابعاد و بهینه‌سازی بازی کمک می‌کند و اتصالات میان تلویزیون و سیستم‌عامل لپتاپ یا کامپیوتر را میسر می‌سازد.

در تولیدات سونی، استفاده از پردازنده‌ای قدرتمند به نام Cognitive Processor XR را مشاهده می‌کنیم. با توجه به اینکه پردازنده نسل X1 توانایی تشخیص عناصری مانند اشخاص، مبلمان و پس‌زمینه را داشت، اکنون سونی ادعا می‌کند که پردازنده جدید از قابلیت بالاتری در تشخیص عناصر متعدد در تصاویر و آنالیز آن‌ها به‌صورت هم‌زمان برخوردار است.

این عملکرد موجب افزایش کیفیت، رنگ و نمایش جزئیات بیشتر تصاویر می‌شود. این پردازنده همچنین قادر به بهبود کیفیت صدا و رساندن آن به سطح 3D است. به نظر می‌رسد که سونی، این تکنولوژی را توسط تلویزیون‌های پیشرفته LED و OLED به مخاطبین و مصرف‌کنندگان خود عرضه می‌کند.

یکی دیگر از پردازنده‌های جدید، پردازنده AI Picture Pro است که شرکت ال جی در تولیدات خود از آن استفاده می‌کند. این پردازنده قادر به تشخیص پس‌زمینه و بین زمینه است و اجزای تصویر مانند صورت و بدن اشخاص را تشخیص می‌دهد. از این پردازنده همچنین می‌توان به‌منظور تنظیم اتوماتیک صدا بهره گرفت. بنابراین، با تغییر کانال شاهد ثابت ماندن صدا هستیم و صداها به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کنند. از این پردازنده در Alpha 9 Gen 4 استفاده می‌شود.

 

پردازنده تلویزیون سونی

 

تکنولوژی تلویزیون‌های پاناسونیک در سال 2021

پاناسونیک در حال تولید و عرضه تلویزیون‌های JZ2000 با ابعاد 55 و 65 اینچ و تکنولوژی OLED است. همان‌طور که بیان شد، یکی از مشکلات نمایشگرها برای بازی، لرزش تصویر و سرعت پایین انتقال تصاویر دینامیک است. پاناسونیک با تولید این نمایشگرها توانسته است سرعت رفرش و انتقال تصویر را افزایش دهد. این تلویزیون‌ها از رفرش ریت متغیر (120 فریم در ثانیه) پشتیبانی می‌کنند. نمایشگر JZ2000 همچنین از یک هوش مصنوعی برای تنظیم اتوماتیک انواعی از تنظیمات مانند HDR10 + Adapive و Dolby Vision IQ بهره می‌گیرد.

این هوش مصنوعی تنظیمات مذکور را بعد از تشخیص نوع تصاویر و نور محیط اطراف انجام می‌دهد. این تنظیمات به افزایش وضوح تصاویر، برجسته‌سازی جزئیات تصویر و همچنین افزایش حس زنده‌بودن تصاویر دینامیک کمک می‌کنند. هوش مصنوعی با در نظر گرفتن داده‌های دریافت شده، صدایی را به شما ارائه می‌دهد که حس حضور در بازی یا صحنه نمایش داده‌شده را به شما القا کند. برای این امر، تلویزیون پاناسونیک از یک بلندگوی داخلی با قابلیت پخش صدای 30 درجه Soundscape Pro بهره می‌گیرد و از دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند.

 

قیمت اجازه تلویزیون شهری

 

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و این پیشرفت به دلیل تقاضاهای شکل‌گرفته در میان مصرف‌کنندگان و نیاز اشخاصی مانند گیمرها به تلویزیون‌هایی با کیفیت تصویر بالاتر است. کاربرد نمایشگرها تنها به مصرف خانگی و گیم خلاصه نمی‌شود؛ بلکه برای بهبود کیفیت تصویر در گوشی‌های هوشمند، نمایشگرهای بزرگ شهری و حتی نمایشگرهای سینما نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. دقیقاً به همین خاطر است که انواع مختلفی از نمایشگر مانند نمایشگرهای رول شونده (Rollable Screens)، پردازنده‌های پیشرفته‌تر و سیستم صوتی بهبودیافته اختراع‌شده‌اند.

زنجیره اختراعات درجایی به اتمام نمی‌رسد و با اختراع هر ابزار، نیاز دیگری ایجاد می‌شود. در این مقاله انواعی از تکنولوژی‌های پیشرفته نمایشگر و تلویزیون در سال 2021 را معرفی کرده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از خدمات فروش، نصب و راه‌اندازی نمارنتر بهره بگیرید. نمارنتر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فروش، اجاره و ارائه‌دهنده انواع تلویزیون‌های شهری و LED است که با بهره‌گیری از متخصصان باتجربه، از رضایت شما عزیزان اطمینان حاصل می‌کند.

 

اجاره تلویزیون شهری