تبلیغات محیطی یکی از موثرترین راه‌های افزایش نفوذ برند و رساندن پیام آن به مخاطبان هدف در محل‌ها و نقاطی است که حضور یا رفت و آمد دارند. در گذشته بیلبوردهای سنتی یکی از بهترین راه‌های جلب توجه و اعتماد مصرف‌کنندگان محسوب می‌شدند و هنوز هم با وجود بعضی ضعف‌ها مثل تکراری‌شدن، کارایی خارق‌العاده‌ای دارند. برای رفع این ضعف‌ها در سال‌های اخیر انواع جدیدی از بیلبورد شهری، از جمله بیلبورد دیجیتال طراحی و ساخته شده‌ که امکان‌های تازه‌ای برای تعامل خلاقانه برندها و کسب‌وکارها با مخاطبان را به وجود آورده‌اند.

اگر  می‌خواهید بهترین گزینه‌های موجود را برای کمپین‌های تبلیغات محیطی خود انتخاب کنید، در ادامه این مقاله از نمارنتر ارائه دهنده انواع تلویزیون شهری و ویدئو وال، با ما همراه باشید تا با انواع بیلبورد شهری، مشخصات و ویژگی‌های آنها و بهترین راه‌کارهای در دسترس آشنا شوید.

 

انواع بیلبورد شهری

با توجه به مخاطب، محل قرارگیری، پیام و البته بودجه‌ای که برای کمپین تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود، گزینه‌های متنوعی برای استفاده کسب‌وکارها در دسترس است که در ادامه بعضی از مهم‌ترین آنها معرفی می‌شود.

بیلبورد بولتن یا سنتی

بیلبوردهای سنتی بیشتر از نیم قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز هم یکی از قدرتمندترین روش‌های تبلیغات محیطی برای برندسازی محسوب می‌شوند. بیلبوردهایی که در کنار یا روی پل‌های بزرگ‌راه‌ها، جاده‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شوند از این نوع هستند.

این دسته از بیلبورد و نمایشگر شهری برای اینکه توسط سرنشینان خودروها و وسایل نقلیه به راحتی دیده شوند با ابعاد بسیار بزرگی طراحی و ساخته می‌شوند. این ویژگی باعث می‌شود آنها یکی از بهترین راه‌های انتقال این پیام به مخاطبان باشند که برند ارائه‌دهنده از ثبات و اعتبار بالایی برخوردار است.

بیلورد وینیل

بیلبوردهای وینیل با یک لایه از پوشش وینیل و رنگ‌های مقاوم در برابر نور ساخته می‌شوند. این کار باعث می‌شود رنگ‌هایی که در آنها نمایش داده می‌شود از درخشش بیشتری برخوردار باشند. طول عمر آنها هم به مراتب بیشتر از بیلبوردهای سنتی است.

این نوع از بیلبورد شهری به‌خصوص در تابلوهایی که روی سقف ساختمان‌ها نصب می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از بیلبوردهای سنتی هم برای تجلی بیشتر از این جنس ساخته می‌شوند. بیلبورد وینیل و بیلبورد سنتی هر دو از انواع بیلورد شهری ایستا محسوب می‌شوند.

بیلبورد 3بعدی

بیلبوردهای 3بعدی یکی از جذاب‌ترین انواع بیلبورد شهری هستند که در آنها بخشی از تصویر که معمولا محصولی است که تبلیغ می‌شود، به شکلی برجسته به نمایش درآمده یا ظاهر می‌شود. این بیلبوردها در مقایسه با بیلبوردهای سنتی تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارند و به‌راحتی توجه عابران و مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.

آنها یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین راه‌کارها برای معرفی محصولات جدید برندهای بزرگ هستند. این برندها با قرار دادن ماکت‌ عظیمی از محصول جدید خود در بیلبوردهای 3بعدی تصویر ماندگار و دقیقی از آن در ذهن مخاطب ترسیم می‌کنند. بیلبوردهای 3بعدی می‌توانند ایستا یا پویا باشند. در حالت پویا، بخشی از بیلبورد حرکت دارد که همین موضوع باعث تاثیر هر چه بیشتر تبلیغ می‌شود.

بیلبورد سیال

فضا یا سطح بیرونی وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌های شهری و مترو محل قرارگیری این دسته از بیلبورد شهری هستند. کمپین‌های تبلیغاتی که از این نوع بیلبورد شهری استفاده می‌کنند به‌سرعت فراگیر شده و توسط مخاطبان در نقاط مختلف شهر دیده می‌شوند.

با اینکه بیلبوردهای سیال تاثیر سریعی دارند و پیام برند یا کسب‌وکار را به مخاطبان بی‌شماری منتقل می‌کنند، به همان سرعت هم تکراری و کهنه می‌شوند. این دسته از بیلبوردها ایستا محسوب می‌شوند و به دلیل استفاده از بخشی از سطح وسایل نقلیه خیلی جای کار برای تعامل با مخاطبان ندارند.

 

نمایشگر شهری دیجیتالی

 

بیلبورد دیجیتال

جدیدترین نوع بیلبورد شهری که معمولا در مراکز شهری، محل‌های تجاری، نمای پاساژها و مکان‌های مشابه نصب می‌شود بیلبورد دیجیتال است. بیلبوردهای دیجیتال تصاویر متحرک را نمایش می‌دهند و با توجه به محتوایی که از طریق آنها نمایش داده می‌شود، انواع مختلفی دارند. این نوع از بیلبوردهای شهری بیشترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کرده و کاربردهای گسترده‌ای در اختیار کسب‌وکار یا برند می‌گذارند.

اصلی‌ترین ویژگی بیلبوردهای دیجیتال پویا بودن آنها و تغییر تصاویری است که در آنها نمایش داده می‌شود. این بیلبوردها از طریق ترکیب ماژول‌های توزیع نور مثل LED، SMD یا DIP طراحی و ساخته می‌شوند. با توجه به محل نصب و کاربردی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود آنها می‌توانند ابعاد، و حتی شکل‌ و عملکردهای متفاوت و خلاقانه‌ای داشته باشند.

 

با بیلبورد دیجیتال بیشتر آشنا شوید

شاید بهتر باشد بیلبوردهای دیجیتال را مرحله‌ اخیر تکامل بیلبورد شهری در نظر بگیریم. همان‌طور که پیشتر اشاره شد بیلبوردهای دیجیتال می‌توانند با توجه به اهداف تبلیغاتی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی طراحی و اجرا شوند.

در یک دسته‌بندی کلی بیلبوردها و نمایشگرهای دیجیتال را می‌توان بر اساس محل قرارگیری به دو دسته تقسیم کرد:

  • بیلبورد دیجیتال داخلی: معمولا کیفیت بالاتری دارند و امکانات خلاقانه‌تری برای طراحی فضا در اختیار طراحان غرفه‌های نمایشگاهی، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و مراکز خدماتی قرار می‌دهند
  • بیلبورد دیجیتال خارجی: از شدت نور بیشتر و مقاومت بالایی در مقابل تغییرات جوی برخوردار هستند و با توجه به کاربرد یا محل قرارگیری و فاصله از دید مخاطبان می‌توانند ابعاد نمایشگر شهری و کیفیت‌های مختلفی داشته باشند

تغییر محتوای بیلبورد دیجیتال می‌تواند بر اساس متغیرهای مختلفی مثل گذشت زمان یا اتفاق‌های مهم انجام شود. اسکوربوردهای ورزشگاه‌ها، تابلوهای مشخصات پرواز فرودگاه‌ها، تابلوهای اعلان شماره باجه‌های مراکز خدماتی و حتی تابلوهای اعلان قیمت بورس و صرافی‌ها و تمام تابلو روان نمونه‌های ابتدایی و اولیه این دسته از بیلبوردها محسوب می‌شوند که جنبه آگاهی‌رسانی دارند و تغییرات را اعلام می‌کنند.

انواع پیشرفته‌تر بیلبورد دیجیتال برای نمایش تصاویر تبلیغاتی با کیفیت بالا کاربرد دارند. این نوع از بیلبورد شهری می‌تواند در اندازه‌های بسیار بزرگ مشابه بیلبوردهای سنتی ساخته شود و تصاویر پویایی را در فضاهای بیرونی به نمایش بگذارد. همچنین امکان طراحی آنها به شکل‌هایی خلاقانه‌تر به‌صورت منحنی، یا قرارگیری آنها روی کف یا سطح هم وجود دارد.

 

نمایشگر شهری دیجیتال

 

مزایای بیلبورد و نمایشگر دیجیتال

برندها و شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند با استفاده از بیلبورد دیجیتال پیام‌های تبلیغاتی خلاقانه‌ و تاثیرگذارتری ارائه دهند. این نوع از بیلبورد شهری ظرفیت بسیار بیشتری برای ارتباط با مخاطب در اختیار آنها می‌گذارد که قابل مقایسه با بیلبوردهای سنتی نیست. در ادامه بعضی از مهم‌ترین مزایای بیلبوردهای دیجیتال را مشاهده می‌کنید.

بازدید بیشتر

بیلبورد دیجیتال به دلیل پویایی و ظرفیت بالاتر، اولویت بیشتری برای استفاده در مراکز مهم نسبت به بیلبوردهای سنتی دارد. همین موضوع باعث می‌شود در محل‌های پر رفت‌وآمد شهری و مراکز تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. جذابیت زیاد و قرارگیری در محل‌های شلوغ منجر به افزایش بازدید و جلب توجه مخاطبان می‌شود. این مزیت به تنهایی یکی از اصلی‌ترین اهداف کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها و برندهای امروزی است.

تغییر سریع و آسان

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که روابط عمومی یا واحد بازاریابی یک برند یا موسسه می‌خواهد یک پیام را به سرعت به مخاطبان عرضه کند. موجود شدن یک محصول پرتقاضا، تغییر قیمت یا اعلام تخفیف در زمان محدود چند نمونه از این موارد هستند. با استفاده از بیلبورد دیجیتال این اعلام‌ها می‌تواند در کمتر از یک ساعت انجام شود. برای درک مزیت این بیلبوردها کافی است در نظر بگیرید برآورده کردن همین نیاز وقتی از بیلبوردهای سنتی یا سیال استفاده شود چقدر زمان می‌برد.

قابلیت ویرایش ساده و سریع

همیشه امکان بروز خطا یا اشتباه در طراحی و تایپ پیام‌ها و تصاویر تبلیغاتی وجود دارد. این موضوع در بعضی از موارد باعث ضررهای هنگفت برای شرکت‌های تبلیغاتی یا تبلیغات‌دهندگان می‌شود. با استفاده از بیلبورد دیجیتال احتمال این ضرر اگر به کلی حذف نشود، به حداقلی ناچیز کاهش پیدا می‌کند.

ظرفیت بالا برای انتقال چندین پیام تبلیغاتی

استفاده از بیلبورد شهری سنتی با محدودیت‌ در انتقال پیام همراه است. در مقابل ویژگی پویایی بیلبورد دیجیتال باعث می‌شود در طول روز امکان انتقال چندین پیام بر پایه متغیرهای مختلف وجود داشته باشد. این موضوع نه فقط باعث افزایش بهره‌وری این نوع از بیلبوردها می‌شود، که به جذابیت آنها برای مخاطبان و رهگذرها اضافه می‌کند.

مقرون به صرفه بودن

با وجود تکنولوژی پیشرفته‌تری که در بیلبورد دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه نهایی برای تبلیغات‌دهندگان کاهش می‌یابد چرا که دیگر خبری از هزینه‌های چاپ و نصب و امثال این در کار نیست.

خلاقیت و جلب توجه بیشتر

بیلبوردهای دیجیتال در هر محیطی قابل استفاده هستند و امکانات بسیار خلاقانه‌تری در اختیار طراحان تبلیغات می‌گذارند. در نتیجه پیام‌های تبلیغاتی که از طریق آنها نمایش داده می‌شود جذابیت خیلی بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارند و البته تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارند.

 

بیلبورد دیجیتال

 

آیا بیلبورد دیجیتال همان تلویزیون شهری است؟

بیلبوردهای دیجیتال (Digital-Out-of-Home Screens: DOOH) نمایشگرهایی هستند که می‌توانند در فضاهای داخلی یا خارجی نصب شوند و محتوای دیجیتال را به رهگذران و شهروندان نمایش دهند. از آنجا که کارکرد آنها شباهت زیادی به تلویزیون دارد به آنها تلویزیون شهری هم گفته می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد این نوع از بیلبورد شهری جدیدترین نوع تبلیغات محیطی است که از جذابیت و تاثیر بسیار بیشتری نسبت به انواع سنتی‌تر تبلیغات محیطی برخوردار است.

کیفیت نمایش تصاویر در بیلبورد دیجیتال یا تلویزیون شهری با توجه به نیاز و فاصله دید مخاطبان می‌تواند متغیر باشد. به خاطر استفاده از پنل‌های نور ال‌ای‌دی با شدت نور بالا این نوع از بیلبورد عملکرد بسیار مناسبی از فواصل دور می‌تواند داشته باشد. این در حالی است که از فاصله نزدیک ویدئو وال‌ که از طریق ترکیب نمایشگرهای ال‌ای‌دی ساخته می‌شوند کیفیت بیشتری در نمایش تصاویر دارند.

جهت بررسی قیمت اجاره تلویزیون شهری کلیک کنید.

 

جمع‌بندی؛ بیلبورد دیجیتال تکامل‌یافته‌ترین نوع بیلبورد و نمایشگر شهری

در این مقاله از نمارنتر انواع بیلبورد شهری همراه با ویژگی‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت. بیلبورد دیجیتال تمام ویژگی‌های مثبت و کاربردی انواع سنتی‌تر بیلبورد را در اختیار تبلیغات‌دهندگان می‌گذارد. با اینکه طراحی و اجرای این نوع از بیلبورد به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌تر هزینه بیشتری نسبت به استندهای بیلبورد سنتی دارد، این هزینه جنبه سرمایه‌گذاری دارد. به این ترتیب استفاده از آن در بلند مدت منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌‌های تبلیغاتی شده و مقرون به صرفه است.

علاوه بر این کیفیت بالای نمایش تصاویر و ویژگی پویایی آنها باعث تاثیرگذاری هرچه بیشتر این نوع از بیلبورد روی مخاطبان می‌شود. این موارد در کنار امکان ویرایش و تغییر سریع و آسان، ظرفیت بالا برای خلاقیت باعث می‌شود بیلبورد دیجیتال بهترین گزینه در دسترس برای نمایش تبلیغات محیطی باشد.

برای مشاوره و آشنایی بیشتر با مناسب‌ترین راه‌های استفاده از این نوع تبلیغات محیطی پیشرفته برای کسب‌وکار خود می‌توانید با نمارنتر تماس بگیرید.

 

تلویزیون شهری