بیلبوردهای شهری یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغات محیطی هستند که همه ما روزانه بارها با آنها مواجه می‌شویم. طبق تحقیقاتی که در مورد کارایی بیلبورد شهری صورت گرفته، بیشتر از 71% رانندگان و سرنشینان خودروها پیام‌هایی که روی بیلبوردها ثبت شده را می‌خوانند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده انواع جدیدتر و مدرن‌تری از بیلبوردها یعنی بیلبوردهای دیجیتال ساخته شوند تا امکان بهره‌برداری بیشتری از قابلیت‌های این نوع از تبلیغات محیطی به وجود بیاید.

در ادامه این مطلب از نمارنتر انواع بیلبوردهای شهری و تاثیر آنها در تبلیغات محیطی بررسی می‌شود. در ادامه همچنین به امکانات پیشرفته بیلبوردهای دیجیتال یا تلویزیون‌ شهری پرداخته و قابلیت‌های این نوع جدید از بیلبورد شهری معرفی می‌شود.

 

تاثیر تبلیغات با بیلبوردهای شهری

بیلبورد شهری در حالت سنتی یا دیجیتال آن برای نمایش یک پیام یا تبلیغ به تعداد بسیار زیادی از شهروندان کاربرد دارد. در مقایسه با تبلیغات آنلاین یا چاپی در نشریات، هزینه این نوع از تبلیغات بسیار بیشتر است و فقط شرکت‌ها و برندهایی از آن بهره می‌برند که می‌خواهند تمایز خود را با رقبا مشخص کنند. اندازه بسیار بزرگ و قرارگیری در محل‌های پر رفت‌و آمد باعث می‌شود این بیلبوردها تاثیر زیادی در جلب اعتماد مخاطبان داشته باشند.

یکی دیگر از تاثیرات قابل توجه بیلبورد شهری در تبلیغات، افزایش نفوذ برند از طریق آن است. مشتریان و مصرف‌کنندگان تمایل دارند از خدمات و محصولات برندهایی استفاده کنند که بیشتر با آنها احساس آشنایی می‌کنند. بیلبوردهای شهری با قرار گرفتن در نقاط شهری این احساس آشنایی را در مخاطبان ایجاد می‌کنند. با استفاده خلاقانه از این بیلبوردها برندها و ارائه‌دهندگان خدمات به‌راحتی می‌توانند حضور و نفوذ خود را افزایش داده و در عین حال در مناطق مشخصی دیده شوند.

بیلبوردهای دیجیتال معمولا در مراکز تجاری و پر رفت‌وآمد شهری قرار می‌گیرند. این موضوع به برندها و شرکت‌های تبلیغاتی امکان می‌دهد مستقیما مصرف‌کنندگان و مشتریان محلی را مخاطب قرار دهند. این ویژگی در مقایسه با تبلیغات آنلاین و دیجیتال که هیچ محل مشخصی ندارد یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود. برای همین بیشتر شرکت‌ها و برندهای معتبر تلاش می‌کنند با استفاده از بیلبورد شهری دیجیتال با شهروندان ارتباط برقرار کرده و پیام خود را در محیط‌های شهری به آنها منتقل کنند.

بیلبورد شهری

 تفاوت های بیلبورد شهری با تلویزیون شهری

همان‌طور که در ادامه اشاره کرده‌ایم، بیلبورد شهری انواع مختلفی دارد و از انواع سنتی چاپی و وینیل گرفته تا بیلبوردهای سیال و 3بعدی را شامل می‌شود. در مقابل بیلبورد دیجیتال یا تلویزیون شهری شامل انواعی از بیلبورد می‌شود که مانند یک مانیتور بسیار بزرگ عمل کرده و تصاویر متحرک را نمایش می‌دهد.

برای جدا کردن این نوع جدید و پیشرفته بیلبورد شهری از انواع سنتی و قدیمی بیلبوردها، به آن تلویزیون شهری هم گفته می‌شود. بعضی از تفاوت‌های اصلی بیلبوردهای سنتی با تلویزیون شهری شامل موارد زیر می‌شود:

  • فضای بیلبوردهای سنتی محدود به یک پیام روی یک سطح است در حالی که فضای بیلبورد شهری دیجیتال یا تلویزیون شهری می‌تواند همزمان به چندین پیام اختصاص یابد
  • تصاویر در بیلبوردهای سنتی پس از مدتی کهنه و تکراری می‌شوند اما در تلویزیون شهری همیشه امکان به‌روزرسانی و تازه‌سازی آنها وجود دارد
  • رهگذارن و مخاطبان با بیلبوردهای شهری سنتی از گذشته آشنا هستند و کمتر از بیلبوردهای دیجیتال و تلویزیون شهری نسبت به پیام و تبلیغاتی که نمایش داده می‌شود کنجکاوی نشان می‌دهند
  • بیلبوردهای سنتی اندازه و ابعاد مشخص و متعارفی دارند. در مقابل تلویزیون شهری می‌تواند در ابعاد و اندازه‌های مختلف و خلاقانه مورد استفاده قرار بگیرد.
  • استند بیلبوردهای سنتی کنار جاده‌ها و خیابان‌های اصلی قرار می‌گیرد. در مقابل تلویزیون شهری در هر مکانی که عابران از آن می‌گذرند یا افراد در آن جمع می‌شوند، می‌تواند نصب شود.

 تلویزیون شهری

بررسی مدل های مختلف بیلبورد شهری

مدل‌های مختلفی از بیلبوردهای شهری وجود دارد که هر یک از آنها برای مقاصد خاصی کاربرد دارند. در ادامه به بررسی این مدل‌ها و کاربردهای هر یک از آنها پرداخته می‌شود. با انواع بیلبورد شهری بیشتر آشنا شوید.

بیلبورد شهری سنتی

این بیلبوردها با فراگیر شدن خودروها و ایجاد خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ایجاد شدند و هنوز هم با تغییراتی از آنها استفاده می‌شود. بیلبوردهای سنتی از اندازه‌های بسیار بزرگی برخوردار هستند و معمولا از آنها برای معرفی یک محصول یا برند، عرضه پیام‌های تبلیغاتی سازمان‌ها و موسسات مختلف، و مواردی مانند این استفاده می‌شود.

با توجه به محل قرارگیری، بیلبوردهای سنتی هزینه‌های متفاوتی دارند. به‌این‌ترتیب که بعضی از آنها که در مراکز شهری یا محل‌های پر رفت‌وآمد قرار دارند از قیمت اجاره بالاتری برخوردار هستند و آنهایی که در محل‌های کم ترددتر قرار دارند ارزان‌تر هستند.

اندازه بسیار بزرگ این نوع از بیلبورد شهری به رانندگان خودروها و وسایل نقلیه امکان می‌دهد پیام ثبت شده روی آنها را به سادگی بخوانند. در عین حال این اندازه بزرگ باعث می‌شود افراد تحت تاثیر قرار گرفته و در مواجهه با تبلیغات یک برند جدید احساس کنند که این برند از ثبات و توان بالایی برخوردار است.

بیلبورد شهری دیجیتال

بیلبوردهای دیجیتال جدیدترین نوع بیلبوردهای شهری هستند. این بیلبوردها که با عنوان تلویزیون شهری هم شناخته می‌شوند تمام امکانات بیلبوردهای سنتی را با استفاده از یک نمایشگر دیجیتال ارائه می‌دهند. بیلبوردهای دیجیتال می‌توانند در هر اندازه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. از اندازه‌های بسیار بزرگ مانند بیلبوردهای سنتی کنار جاده‌ای گرفته تا ابعاد بسیار کوچک در کنار پیاده‌روها یا دالان ورودی ساختمان‌ها اندازه آنها می‌تواند متفاوت باشد.

از آنجا که این بیلبوردها همزمان می‌توانند تعداد زیادی تصویر تبلیغاتی را نمایش دهند و تصاویر روی آنها تغییر می‌کند، هزینه استفاده از آنها نسبت به بیلبوردهای سنتی ارزان‌تر است. این ویژگی در کنار انعطاف بسیار زیاد آنها در نمایش هر نوع پیام تصویری و متحرکی، باعث می‌شود جذاب‌ترین گزینه برای برندها و شرکت‌های تبلیغاتی محیطی باشند.

بیلبورد شهری 3بعدی

بیلبوردهای 3بعدی نوع پیشرفته‌ و خلاقانه‌تر بیلبوردهای سنتی هستند که بخشی از آنها برجسته‌تر یا به‌صورت متحرک طراحی می‌شود. بیلبوردهای 3بعدی امکانات جذابی در اختیار برندها و شرکت‌های تبلیغاتی برای معرفی محصولات و خدمات جدید می‌گذارند. با این حال استفاده از این امکانات هزینه‌های قابل توجهی هم دارد که باعث می‌شود این کار برای تمام برندها امکان‌پذیر نباشد.

نمایشگر شهری

 بیلبورد شهری وینیل یا بیلبورد سقفی

این نوع از بیلبوردها روی بام ساختمان‌های بلندی که در کنار خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ساخته شده‌اند قرار می‌گیرند. جنس روکش آنها از ماده وینیل است که باعث می‌شود این نوع از بیلبوردها از مقاومت بسیار زیادی در مقابل آفتاب و تغییرات جوی برخوردار باشند. این بیلبوردها در مقایسه با بیلبوردهای سنتی بسیار کوچک هستند و معمولا برای معرفی شرکت‌ها و خدماتی که در همان ساختمان قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امروزه بسیاری از بیلبوردهای سنتی و کنار جاده‌ای هم از جنس وینیل ساخته می‌شوند تا از مقاومت بالایی برخوردار باشند. این رویکرد به‌خصوص برای بیلبوردهایی که قرار است بیشتر از یک ماه در یک محل قرار داشته باشند موضوعیت دارد.

بیلبورد شهری سیال

بیلبوردهای سیال به جای قرار گرفتن روی استندهای ثابت، روی وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌ها و مترو نصب می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود آنها در نقاط مختلف شهر حرکت داشته باشند و توسط عابرین و رانندگان در نقاط مختلف دیده شوند.

از بیلبوردهای سیال برای رساندن پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان در نقاط مختلف شهری استفاده می‌شود. از آنجا که وسایل نقلیه عمومی در نقاط مختلف شهر حرکت دارند، این پیام‌های تبلیغاتی به سرعت در شهر پخش شده و عابران خیلی سریع متوجه آنها می‌شوند. این ویژگی برای ارائه پیام‌های تبلیغاتی زمانمند مثل طرح‌های تخفیف یا معرفی محصولات جدید کاربرد زیادی دارد.

بیلبورد شهری هنری

این نوع از بیلبورد سنتی به‌وسیله هنرمندان شهری به‌صورت دست‌ساز طراحی و ساخته می‌شود. در این نوع از بیلبورد از مواد مختلفی از اسپری‌های رنگی گرفته تا آینه و انواع موارد پیش‌ساخته و طراحی‌شده استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود این دسته از بیلبوردها جذابیت بسیار زیادی برای مخاطبان داشته باشند.

اما محدودیت استفاده در یک نقطه باعث می‌شود بیشتر برندها و ارائه‌دهندگان خدمات که از بیلبوردها برای پخش پیام‌های تبلیغاتی خود در سراسر شهر یا کشور بهره می‌برند، توجهی به این نوع از بیلبورد شهری نداشته باشند. علاوه بر این هزینه این نوع از بیلبوردها هم به خاطر افزایش کار خلاقانه فردی بسیار گران تمام می‌شود.

 

قیمت اجاره بیلبورد شهری

بیلبوردهای سنتی به خاطر انحصاری بودن معمولا هزینه هنگفتی برای اجاره در یک مدت زمان مشخص دارند. این هزینه با توجه به محل قرارگیری آنها و میزان رفت‌وآمد می‌تواند بسیار گران باشد. بدیهی است یک بیلبورد سنتی در یکی از میادین اصلی شهر تهران اجاره بیشتری از یک بیلبورد در یک جاده دور افتاده داشته باشد.

بیشتر بخوانید؛ قیمت اجاره تلویزیون شهری

علاوه بر این هزینه چاپ و نصب تبلیغات روی آنها هم بسیار سنگین است. این عوامل باعث می‌شود هر برند یا ارائه‌دهنده خدماتی امکان استفاده از آنها را نداشته باشد. به‌این‌ترتیب فقط برندهایی که قصد دارند حضور محلی گسترده‌ای داشته باشند از بیلبورد شهری برای تبلیغات محیطی استفاده می‌کنند.

بیلبورد دیجیتال یا تلویزیون شهری تمام امکانات و ویژگی‌های بیلبورد شهری سنتی را با قیمت کمتر در اختیار برندها و شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد. دلیل این موضوع امکان توزیع فضای تبلیغاتی بیلبورد بین چندین برند یا ارائه‌دهنده خدمات است. به این‌ترتیب با اینکه تکنولوژی مورد استفاده در این نوع از بیلبوردهای شهری بسیار پیشرفته‌تر از انواع سنتی است، در بلند مدت هزینه آن به مراتب کمتر است.

 

اجاره بیلبورد دیجیتال شهری