تابلو چلنیوم یکی از راهکارهای تبلیغات محیطی است که وقتی می‌خواهید مغازه، شرکت یا دفتر جدیدی را به‌اصطلاح راه بیاندازید و برای آن سر در بزنید با آن مواجه می‌شوید. تابلو چلنیوم که با نام تابلو حروف برجسته هم شناخته می‌شود یک تابلو محیطی است که معمولا جلوی در مغازه، شرکت، موسسه یا کسب‌وکار قرار می‌گیرد و معمولا ابعاد و حروف بزرگی دارد تا از فاصله دور کلمات آن خوانا باشند.

مزایای گسترده تابلو چلنیوم، از قابلیت طراحی نامحدود گرفته تا چندین گزینه نورپردازی و رنگ و قیمت مقرون‌به‌صرفه باعث می‌شود هر روز به تعداد کسب‌وکارهایی که از آن استفاده می‌کنند در هر گوشه‌ای از شهرها اضافه شود.

در ادامه این مطلب از نما رنتر ارائه دهنده تلویزیون‌ شهری، برای آشنایی بیشتر با تابلو چلنیوم، تاریخچه آن در کنار راهکارهای دیگر تبلیغات محیطی و نکات تکمیلی درباره موارد استفاده و قیمت و نگهداری آن با ما همراه باشید.

برای اجاره تلویزیون نمایشگاهی کلیک کنید.

 

با تاریخچه تابلو چلنیوم آشنا شوید

تابلوهای چلنیوم امروزی و مدرن معمولا از دو بخش تشکیل می‌شوند:

  • حروف برجسته
  • نورپردازی

تابلو چلنیوم یک راهکار تبلیغات محیطی است که با هدف بهبود خوانایی تابلوهای تبلیغاتی و بازاریابی از جمله تابلو نئون طراحی شده و توسعه یافته است. تابلو نئون رسما از سال 1910 توسط جورج کلود معرفی شده و اکریلیک پلکسی‌گلاس که در حروف برجسته به کار می‌رود در سال 1933 ابداع شده است. اما در دهه 1970 بود که استفاده از این متریال‌ها منجر به طراحی تابلوهای با حروف برجسته و 3بعدی، به‌شکل دست‌ساز شد.

حروف این تابلوهای اولیه توسط هنرمندان و استادکارها بریده می‌شد و برای آنها معمولا از یک بک چوبی مشابه قاب استفاده می‌شد و نور نئون که در آن زمان تنها منبع مناسب نور برای تابلوهای محیطی بود در حروف برجسته به‌شکلی ظریف جاسازی می‌شد.

تکنولوژی برش حروف الفبا به‌وسیله سیستم‌های کامپیوتری در سال 1983 معرفی شد و فونت‌های تابلوها برای اولین بار به‌شکل استاندارد درآمد. اولین دستگاه CNC برش تابلو چلنیوم در سال 1989 در بازار معرفی شد. در حال حاضر بیشتر تابلوهای چلنیوم با دستگاه‌های CNC برش زده می‌شوند و توسط متخصصان و طراحان مجرب مونتاژ شده یا در محل نصب می‌شوند. انواع مختلفی از نورپردازی و متریال در تابلوهای چلنیوم مدرن با توجه به محل نصب و کاربرد تابلو برای کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ساخت تابلو چلنیوم

 

مشخصات و ویژگی های تابلو چلنیوم

تابلوهای چلنیوم تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی هستند که با حروف برجسته و خوانا معمولا سر در اماکن، شرکت‌ها، مغازه‌ها و ساختمان کسب‌وکاها نصب می‌شوند تا مراجع یا مشتری راحت‌تر آنها را شناسایی کند. با توجه به کاربرد و کیفیت مورد نظر کسب‌وکارها، مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌های متریال و نورپردازی تابلو چلنیوم در بازار در دسترس طراحان قرار دارد که در ادامه بهتر با آنها آشنا می‌شویم.

 

انواع تابلو چلنیوم بر اساس جنس حروف برجسته

با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت حروف برجسته انواع مختلف تابلو چلنیوم شامل موارد زیر می‌شود:

  • حروف برجسته فلزی- تابلو چلنیوم استاندارد: حروف برجسته معمولا از جنس آلومینیوم هستند و در آنها نور ال‌ای‌دی قرار می‌گیرد و سطح بیرونی معمولا از پلی‌کربنات یا اکریلیک با قابلیت بازتاب نور است.
  • تابلو چلنیوم پلکسی دوبل: در این تابلوها معمولا از دو لایه پلکسی برای افزایش جذابیت تابلو تبلیغاتی استفاده می‌شود و از طرح‌های گرافیکی، حاشیه و سایه برای متمایز کردن تابلوی کسب‌وکار بهره برده می‌شود.
  • تابلو چلنیوم کریستال و شیشه: بعضی از کسب‌وکارها به دنبال نشان دادن تمایز خود با کسب‌وکارهای مشابه هستند و برای این کار به متریال‌های ممتازتری از پلکسی و اکریلیک نیاز دارند. تابلو چلنیوم کریستال با تکه‌های شیشه رنگی و با طراحی متمایز و منحصربه‌فرد یکی از این گزینه‌ها است. تابلوهای چلنیوم از جنس شیشه هم در بعضی از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند که جذابیت‌های خاص خود را دارند.

 

انواع تابلو چلنیوم بر اساس نورپردازی

محل نصب تابلو چلنیوم معمولا سر در مغازه‌ها است و طراحان تبلیغاتی معمولا با توجه به محیط، کاربرد و فعالیت کسب‌وکار از انواع مختلفی از متریال‌ها برای پشت یا بک تابلو چلنیوم در محل نصب بهره می‌برند. به‌هرترتیب انواع تابلو چلنیوم بر اساس نوع نورپردازی به جز تابلو چلنیوم استاندارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تابلو چلنیوم نور مخفی (Halo-Lit): در حالی که نور تابلوهای چلنیوم ساده فقط حروف را از داخل آنها روشن می‌کند، در تابلو چلنیوم نور مخفی از نورهای اس‌ام‌دی، ال‌ای‌دی و نئون برای روشن کردن فضای بین حروف برجسته استفاده می‌شود.
  • حروف برجسته با نور پیش‌زمینه و پس‌زمینه: در این نوع از تابلوها که معمولا در پروژه‌های خیلی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دو لایه نورپردازی برای روشن کردن تمام ویژگی‌های برجسته طراحی تابلو چلنیوم بهره برده می‌شود.
  • تابلو چلنیوم جلو باز: طراحانی که به استفاده از نور نئون در تابلوهای حروف برجسته علاقه دارند از این روش برای جلب توجه بیشتر افراد به کیفیت طراحی نور استفاده می‌کنند.
  • تابلو چلنیوم RGB: بر خلاف تابلوهای چلنیوم با نورپردازی ثابت یا ایستا، تابلو چلنیوم RGB به کسب‌وکارها امکان استفاده از مجموعه قابل توجهی از رنگ‌ها (حدود 16 میلیون رنگ) را می‌دهد.

 

مدل های تابلو چلنیوم

 

موارد استفاده و کاربرد تابلو چلنیوم

تابلوهای چلنیوم (Channel letters) یکی از ابزارهای تبلیغات محیطی و برندسازی هستند که برای نشان دادن محل یک کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالا دیگر در بیشتر بازارها در شهرستان‌های دور افتاده هم داشتن یک تابلو سردر مغازه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در فعالیت موفق یک کسب‌وکار یا مغازه محسوب می‌شود. تابلو چلنیوم این نیاز را به بهترین شکل برآورده می‌کند و با خوانایی بسیار بالا باعث می‌شود هویت کسب‌وکار یا مغازه از رقبا در همان منطقه یا مغازه‌های دیگر متمایز شود.

بعضی از کسب‌وکارهای ممتاز با استفاده از انواع تابلو چلنیوم با متریال خاص و منحصربه‌فرد تابلوهای تبلیغاتی سردر مغازه خود را تا سطح آثار هنری تزئینی ارتقا می‌دهند. شرکت‌ها و موسسات از تابلوهای چلنیوم فلزی برای نشان دادن اعتبار خود بهره می‌برند. به همین ترتیب مغازه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، به‌خصوص در بازارها و مناطق رقابتی شهر، از تابلوهای چلنیوم پلکسی دوبل با طراحی خاص و منحصربه‌فرد برای بهبود هویت و تصویر کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند.

 

قیمت و هزینه راه اندازی تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم یکی از راهکارهای نسبتا ارزان برندسازی برای کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ محسوب می‌شود. محاسبه قیمت و هزینه تابلو چلنیوم بر پایه سه ویژگی انجام می‌شود:

  • متراژ تابلو
  • قطر قلم و اندازه حروف برجسته
  • سادگی یا پیچیدگی عناصر طراحی مثل لوگو، افکت نور و موارد مشابه

تنوع محصولات موجود در بازار و در بعضی موارد ارائه طراحی‌های ابداعی و منحصربه‌فرد توسط ارائه‌دهندگان تابلو چلنیوم باعث شده قیمت آن دامنه گسترده‌ای داشته باشد. در ساده‌ترین نمونه‌ها که فقط شامل طراحی حروف برجسته چلنیومی همراه با نور ال‌ای‌دی از داخل حروف می‌شود قیمت هر متر طول حدود 90.000 تا 150.000 تومان است. اضافه شدن گزینه‌هایی مثل نور مخفی قیمت تابلوهای چلنیوم را تا 200.000 تومان افزایش می‌دهد. به همین ترتیب تابلوهای چلنیوم فلزی با نور مخفی و نوردهی جانبی قیمتی بالاتر از 200.000 تومان دارند و هر چه امکانات بیشتری داشته باشند قیمت بالاتری هم پیدا می‌کنند.

با توجه به خاص بودن کاربرد تابلوهای چلنیوم که معمولا فقط در یک محل مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی سعی می‌کنند از بهترین و جدیدترین گزینه‌های موجود در بازار برای متمایز ساختن هویت خود بهره ببرند. با در نظر گرفتن متراژ محدود یک تابلو و عمر نسبتا بالای تابلوهای چلنیوم، هزینه بیشتر طراحی‌های جذاب‌تر با انواع نورپردازی‌های پویا برای منحصربه‌فرد کردن یک کسب‌وکار کاملا منطقی به نظر می‌رسد. برای مثال تابلوهای چلنیوم با نورپردازی بک‌لایت RGB جلوه‌ای کاملا مدرن به شرکت و مغازه کسب‌وکارهای مرتبط با تکنولوژی می‌دهند و هزینه بیشتری از تابلوهای چلنیوم ساده دارند که کاملا مقرون‌به‌صرفه است.

 

نحوه تعمیر تابلوهای چلنیوم

در بسیاری از موارد در تابلوهای چلنیوم درست مثل تلویزیون‌های شهری از پنل‌های نور اس‌ام‌دی برای ایجاد روشنایی یکنواخت استفاده می‌شود. در مجموع وجود نورپردازی چه به صورت ال‌ای‌دی چه هر منبع دیگری در حروف تابلوهای چلنیوم باعث تمایز آنها از انواع دیگر تابلوهای تبلیغاتی و برندسازی می‌شود. اما همین ویژگی باعث می‌شود تابلوهای چلنیوم در صورت آسیب دیدن منابع نور نیاز به تعمیر داشته باشند.

تعمیر تابلوهای چلنیوم معمولا توسط سازندگان این تابلوها و افرادی که به صورت حرفه‌ای با آنها آشنا هستند انجام می‌شود. در گذشته که از نور نئون برای تامین نور داخل حروف تابلوهای چلنیوم استفاده می‌شد تعمیر منبع نور هزینه بالایی داشت که نورهای اس‌ام‌دی و ال‌ای‌دی با کاهش دادن آن جایگزین نئون شدند. در بعضی از مواردی که در تابلوهای چلنیوم فقط نور یکی از حروف قطع شود امکان تعویض منبع نور به صورت مجزا هم وجود دارد که هزینه تعمیر را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از نما رنتر، ارائه دهنده انواع ویدئو وال به کسب‌وکارهای مختلف، با تابلو چلنیوم و تاریخچه، مشخصات و ویژگی‌ها، انواع آن از نظر جنس و از نظر نورپردازی و همچنین قیمت و هزینه تعمیرات آن آشنا شدیم. تابلوهای چلنیوم مانند تلویزیون‌های شهری و ویدئووال‌ها کاربرد امضاگونه‌ای در کسب‌وکارهای امروزی و جدید دارند و با توجه به اهمیت بالای امضای متمایز هر کسب‌وکار، استفاده از آنها هزینه‌ای کاملا مقرون‌به‌صرفه و منطقی دارد که فقط برای یک بار انجام می‌شود.

در صورتی که قصد استفاده از تلویزیون شهری یا ویدئووال در محل شرکت خود برای ایجاد تجربه‌ای منحصربه‌فرد و متمایز در مشتری یا ارباب رجوع دارید، می‌توانید با شرکت نما رنتر برای آشنایی با گزینه‌های موجود و مناسب کسب‌وکار خود تماس بگیرید.

 

اجاره تلویزیون نمایشگاهی