تلویزیون شهری نمایشگر بزرگ است که در معابر عمومی، سردر مراکز تجاری و مؤسسات نصب می‌شود. قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری مانند تابلوها تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی دیگر است و برای بهره‌برداری از آن‌ها روال قانونی مشابهی وجود دارد.

تلویزیون شهری بر اساس این قوانین به دو دسته تلویزیون‌های شهری تبلیغاتی و تلویزیون‌های شهری اطلاع‌رسانی یا غیرتبلیغاتی تقسیم می‌شود.

برای آشنایی با تفاوت این دو و مقررات بهره‌برداری از تلویزیون‌های شهری، این مطلب از نمارنتر را دنبال کنید.

 

تلویزیون شهری در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

تلویزیون شهری به سادگی به نمایشگرهای بزرگی گفته می‌شود که برای نمایش محتوای دیجیتال و متحرک به کار برده می‌شوند. در بسیاری از مؤسسات، شرکت‌ها و اماکن تجاری از تلویزیون‌ شهری در محیط داخلی برای کاربردهای برندسازی، تبلیغات، و به‌خصوص اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود. این دسته از تلویزیون‌های شهری بر اساس قوانین و مقررات تابلوهای تبلیغاتی محسوب نمی‌شوند و برای استفاده از آن‌ها به مجوز یا مراحل خاصی نیاز نیست.

اما وقتی بحث از تلویزیون شهری می‌شود قبل از هر چیز تلویزیون‌های شهری فضای باز در میادین و معابر شهری مورد نظر هستند. نصب و بهره‌برداری این نوع از تلویزیون‌های شهری به مراحل قانونی مشخصی نیاز دارد که در شهرداری و زیر نظر سازمان زیباسازی شهرداری طی می‌شوند. همچنین محتوا یا تصاویری که در آن‌ها نمایش داده می‌شود لازم است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأیید قرار بگیرد.

 

آشنایی با مهمترین قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری

ممکن است در یک پیاده رو شلوغ قدم بزنید و حس کنید یک فضای عالی برای نصب تلویزیون شهری و برقراری ارتباط برند خود با شهروندانی که مخاطب هدف شما هستند پیدا کرده‌اید. متأسفانه نمی‌توانید در همان ساعت تا ایده از دست نرفته برای اجرای آن اقدام کنید. قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری شامل چندین مرحله و پروسه قانونی می‌شود که بدون طی کردن آن‌ها ممکن است با مشکلات قانونی مواجه بشوید.

 

تبلیغات با تلویزیون های شهری

 

پیشنهاد طرح به سازمان زیباسازی شهرداری

مرحله اول برای نصب موفق یک تلویزیون شهری درخواست نصب آن از سازمان ناظر به اماکن و معابر شهری یعنی شهرداری است. برای این کار لازم است درخواست خود را به صورت یک طرح به شهرداری تحویل بدهید. این طرح بررسی می‌شود و در صورت تایید، برای اجرا به مزایده گذاشته می‌شود.

در این مرحله شما به عنوان پیشنهاددهنده طرح فقط یکی از افرادی هستید که در مزایده می‌توانند شرکت کنند. اما به هر ترتیب شانس بیشتری برای برنده شدن در مزایده دارید و با زمان و جزییات آن آشنایی دقیق‌تری دارید. در صورت موفقیت در مزایده و پذیرفته شدن طرح، می‌توانید مراحل نصب و اجرای تلویزیون شهری مطابق قوانین و مقررات شهرداری در محل مورد نظر را شروع کنید.

 

ضوابط سازه و پایه تلویزیون شهری

برای نصب تلویزیون شهری درست مثل بیلبوردهای شهری دیگر، لازم است اصول و مقررات سازه و پایه آن مطابق قوانین شهرداری رعایت بشود. برای این کار ابتدا یک مهندس معمار نقشه سازه را طراحی کرده و در آن تمام مشخصات پایه و سازه را مطابق با بند ۷ مقررات ملی ساختمان (پی و پی‌سازی) مستندسازی کند. این نقشه بعد باید به امضای یک مهندس ناظر برسد. در نهایت طرح و نقشه لازم است توسط مدیریت مربوطه در سازمان شهرداری تأیید بشود.

از جمله قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری دیگر در مورد پایه می‌توان به الزام نصب آن در شالوده بتنی اشاره کرد. برای این کار هم البته ضوابط و مقرراتی در بند ۹ مقررات ملی ساختمان تعریف شده که مهندسان معمار و ناظر با جزییات آن‌ها به خوبی آشنایی دارند.

 

مقررات اندازه تلویزیون شهری

از جمله قواعد و مقررات دیگر تلویزیون شهری می‌توان به اندازه و ارتفاع آن‌ها اشاره کرد. تلویزیون شهری یک تابلو دیجیتال مستطیلی شکل است. سطح زیر تلویزیون شهری باید در فاصله حداقل ۵ متری و حداکثر ۶ متری از سطح معبر نصب شود.حداکثر طول مجاز آن ۱۲ متر و حداکثر عرض آن می‌تواند ۷ متر باشد. در نتیجه ضلع یا سطح بالای تلویزیون شهری حداکثر می‌تواند ۱۳ متر ارتفاع داشته باشد.

بر اساس قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری حداقل مساحت یک تلویزیون شهری ۲۴ متر، و حداکثر مساحت مجاز آن ۸۴ متر مربع است. از آنجا که تلویزیون‌های شهری برای دیده شدن عابرین نصب می‌شوند، حداقل زاویه آن‌ها می‌تواند ۵ درجه و حداکثر آن ۱۵ درجه از سطح عمود یا ۹۰ درجه سازه است.

 

آیا اجاره تلویزیون شهری نیاز به اخذ مجوز قانونی دارد؟

ساخت پایه تلویزیون شهری و نصب آن به مراحل اداری و قانونی نسبتاً پیچیده‌ای نیاز دارد که طی کردن آن برای برندها و مؤسسات تجاری، به‌خصوص آن‌هایی که چندان ارتباطی با فرایندهای ساخت و ساز شهری ندارند، خیلی هم ساده نیست. شرکت‌های تبلیغاتی با درک کاربردها و جذابیت‌های تلویزیون شهری درگیر این فرایندهای اداری می‌شوند تا در نهایت بتوانند از تلویزیون‌های شهری با قابلیت‌های بالای تبلیغات و برندسازی بهره‌برداری کنند.

اجاره تلویزیون شهری به تنهایی نیاز به اخذ مجوز قانونی ندارد. اگر بخواهید در یک محیط داخلی، برای برگزاری یک رویداد جمعی یا موارد مشابه از تلویزیون شهری استفاده کنید، کافی است آن را اجاره کرده و در محل مورد نظر نصب کنید. اما اگر برای کاربردهای تبلیغاتی بخواهید تلویزیون شهری اجاره کنید، لازم است قبل از پخش و نمایش تبلیغات، محتوای آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید شود و مجوز پخش دریافت کند.

نصب پایه و رعایت قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری قبل از اجاره شدن باید انجام شده باشد و برای اجاره تلویزیون شهری نیازی به طی کردن این مراحل وجود ندارد. قبل از اجاره کردن تلویزیون شهری در معابر شهری لازم است از داشتن مجوز و رعایت قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری اطمینان حاصل کنید تا بعد از شروع بهره‌برداری از آن با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

 

مجوزهای لازم برای اجاره تلویزیون شهری

 

مجوز پخش محتوای تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای پخش محتوای تلیغاتی تصویری و ویدیویی لازم است این محتوا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد و توسط سازمان زیباسازی شهرداری مورد تأیید قرار بگیرد. شرکت‌ها و برندهایی که برای پخش محتوای تبلیغاتی اقدام به اجاره تلویزیون شهری می‌کنند معمولاً پخش تبلیغات را به شرکت مجری یا تبلیغاتی واگذار می‌کنند.

بیشتر شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اجاره تلویزیون شهری و مجریان تبلیغاتی فرایند دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده می‌گیرند و معمولاً لازم نیست برندی که قصد نمایش تبلیغات دارد برای دریافت مجوز مستقیماً وارد عمل بشود.

شرکت‌های تبلیغاتی اما در هنگام بستن قرارداد با برندها و شرکت‌هایی که تلویزیون شهری اجاره می‌کنند قید می‌کنند که مسئولیت هر نوع ادعایی در مورد محتوای نمایشی متوجه شرکت اصلی می‌شود و آن‌ها از این بابت هیچ نوع مسئولیتی نخواهند داشت. با این حساب برای اجاره تلویزیون شهری و پخش تبلیغات در آن نیازی به گرفتن هیچ مجوزی ندارید و برای این کار کافی است یک شرکت تبلیغاتی معتبر و مجرب انتخاب کنید.

 

بهترین شرکت نصب و اجاره تلویزیون شهری

شرکت نمارنتر یکی از معتبرترین برندهای خدمات تلویزیون شهری در کشور است که به شرکت‌ها و برندها در هر اندازه‌ای تلویزیون شهری اجاره می‌دهد. تجربه بالای این شرکت و گستردگی امکانات تلویزیون شهری در آن باعث شده کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگی که می‌خواهند با نمایش محتوای دیجیتال در تلویزیون‌های شهری برندسازی و تبلیغات خود را تقویت کنند، به نمارنتر مراجعه کنند.

تلویزیون شهری، ویدئووال و انواع نمایشگرهای دیجیتال مشخصات متفاوتی دارند که باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها کاربردهای متمایزی داشته باشند. نمارنتر با تجربه گسترده در زمینه نصب و اجاره تلویزیون‌های شهری فضای باز و فضای بسته به شرکت‌ها و برندها امکان می‌دهد بدون نیاز به جستجوی راهکارهای مناسب، به راحتی بتوانند بهترین گزینه‌ها با توجه به اهداف تبلیغاتی یا برندسازی خود را پیدا کنند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از نمارنتر، با قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری آشنا شدید. تلویزیون‌های شهری در حال حاضر در اولویت سازمان زیباسازی شهرداری‌ها قرار دارند و به همین خاطر قواعدی برای عدم تداخل آن‌ها با تابلوهای تبلیغاتی سنتی تعریف شده است. اجاره تلویزیون شهری برای شرکت‌ها و برندهایی که تمایلی به طی کردن مراحل پیچیده و نسبتاً سخت دریافت مجوزهای ساخت و ساز و اجرای پایه‌های تلویزیون‌های شهری را ندارند، یک راهکار کاملاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

نمارنتر یکی از برندهای معتبر اجاره تلویزیون شهری در کشور است که به شرکت‌ها، سازمان‌ها و انواع کسب‌وکارها امکان بهره‌برداری از تلویزیون‌های شهری با کمترین هزینه ممکن را می‌دهد. اجاره تلویزیون‌های شهری در معابر عمومی یکی از جدیدترین و موثرترین راهکارهای تعامل با مخاطبان هدف برندهای گوناگون است. نمارنتر با تجربه گسترده در این کار، به خوبی می‌تواند به شرکت شما در بهبود عمل‌کرد برندسازی و تبلیغات کمک کند. با دریافت خدمات از نمارنتر دیگر نیازی به بررسی قوانین و مقررات نصب تلویزیون شهری نخواهید داشت چرا که تمام این قواعد در تجربه‌های قبلی نمارنتر کسب شده و حالا در اختیار برند شما قرار دارد.

هزینه اجاره تلویزیون شهری بر اساس مساحت، کیفیت و نوع آن مشخص می‌شود. نمارنتر انواع تلویزیون شهری را در دوره‌های زمانی کوتاه یک روزه، سه روزه و هفتگی اجاره می‌دهد. همچنین اگر به دنبال اجاره بلند مدت تلویزیون شهری برای بهبود عمل‌کرد تبلیغات و برندسازی شرکت خود باشید، نمارنتر با کمترین هزینه به شما امکان می‌دهد برنامه تبلیغاتی خود را عمل کنید. برای مشاوره و آشنایی با گزینه‌های موجودی که بیشتر با انتظارات شما همخوانی دارند، همین حالا با نمارنتر تماس بگیرید.

 

قیمت اجاره تلویزیون شهری