در هر صنف یا صنعتی که فعالیت داشته باشید، هر سال حداقل یک نمایشگاه تخصصی برگزار می‌شود که در آن برندها و کسب‌وکارها جدیدترین محصولات خود را ارائه می‌کنند. نمایشگاه های تخصصی فرصتی عالی برای شبکه‌سازی، جذب مخاطبان و مشتریان جدید، و افزایش آگاهی از برند محسوب می‌شوند.

اما برای اینکه کسب‌وکار بتوانند بیشترین بازدهی را از این فرصت داشته باشند، لازم است از روش های تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی استفاده کنند. این مطلب از نمارنتر را دنبال کنید تا با موثرترین روش های تبلیغات در نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر آشنا بشوید.

 

مراحل برنامه‌ریزی تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی

رویدادهای تخصصی محلی هستند که برندهای پیشرو و صاحب‌نظران یک صنعت در آنها کنار هم جمع می‌شوند. این اتفاق هم برای بازاریابی B2B و شبکه‌سازی فرصت مناسبی فراهم می‌آورد، هم امکان جذب سرنخ‌های فروش جدید و افزایش مشتریان کارایی دارد. اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید فقط با اجاره کردن یک غرفه و فرستادن محصولات و چند نفر از فروشندگان به نمایشگاه به این نتایج برسید.

برای نتیجه‌گیری مناسب لازم است حتما از روش‌های تبلیغاتی حرفه‌ای برای این کار بهره ببرید. اما این کار از کجا شروع می‌شود و چطور می‌توانید گزینه‌های تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنید؟ قبل از بررسی این موضوع می‌توانید چک لیست چیدمان غرفه نمایشگاهی را بخوانید!

ایجاد استراتژی تبلیغاتی رویداد و تبلیغات محیطی

اصطلاح استراتژی ممکن است کمی مبهم یا پیچیده به نظر برسد. منظور از استراتژی تبلیغاتی رویداد به سادگی مشخص کردن هدف و برنامه‌ای است که یک کسب‌وکار می‌خواهد با شرکت در یک نمایشگاه تخصصی به آن برسد. برای مثال چند استراتژی تبلیغاتی رویداد رایج را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • نمایش نقاط قوت محصولات/خدمات جدید کسب‌وکار
  • شبکه‌سازی و برقراری ارتباط با کسب‌وکارهای همکار
  • افزایش سرنخ‌های فروش و تقویت بازاریابی
  • ارائه تجربه‌ برند منحصر به فرد برای جذب مشتریان وفادار
  • ارائه راهکارهای جدید و ایفای نقش پیشرویی فکری در صنعت

هر کدام از این اهداف، به برنامه تبلیغاتی متفاوتی نیاز دارد. برای مثال برای شبکه‌سازی با کسب‌وکارها لازم است روی جنبه‌هایی از محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید تمرکز کنید که با جنبه‌هایی که به مصرف‌کننده نهایی معرفی می‌شوند متفاوت هستند. استراتژی تبلیغاتی رویداد کسب‌وکار شما چیزی به جز همین تعیین هدف و شناسایی برنامه مناسب برای رسیدن به آن نیست.

 

برنامه‌ریزی تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی

بعد از تدوین موفقیت آمیز استراتژی تبلیغاتی، نوبت به برنامه‌ریزی و ایجاد راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف است. در این مرحله کسب‌وکارها به سادگی با توجه به هدف نوع تبلیغات و بازاریابی را مشخص می‌کنند. بعضی از مواردی که لازم است در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار بگیرند را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • نمایندگان و کارکنان حاضر در نمایشگاه‌
  • سناریوهای احتمالی با توجه به هر پرسونای مخاطب یا دسته از مراجعین
  • انتخاب تم یا مضمون
  • ابزارهای انتقال پیام و تعامل با مخاطبان

همان طور که از موارد بالا می‌توانید حدس بزنید، برای اینکه یک کسب‌وکار عملکردی موفقیت‌آمیز در یک نمایشگاه تخصصی داشته باشد بیشتر از هر چیز به مدیریتی با شناخت عمیق بازار، صنف یا صنعت نیاز دارد.

 

نمایندگان کسب‌وکار در نمایشگاه های تخصصی

وقتی هدف از شرکت در نمایشگاه شبکه‌سازی و ایجاد روابط با همکاران باشد برای این کار به کارکنان خبره و متخصص نیاز است. آنها به خوبی نقاط ضعف و قوت محصولات یا راهکارهای شرکت را می‌شناسند و می‌دانند چه گزینه‌هایی برای شرکت‌های رقیب یا همکار اهمیت بیشتری دارند.

در مقابل وقتی هدف جذب مصرف‌کنندگان باشد، کارکنان و نمایندگانی که روابط عمومی بالاتری داشته باشند و بهتر بتوانند با هر بازدید کننده‌ای ارتباط برقرار کنند در اولویت قرار می‌گیرند. اما به هر حال این دسته از کارکنان هم نیاز به آموزش و شناختن مزایای محصولات یا خدمات و نحوه پیشنهاد دادن آنها دارند.

 

سناریوها و پرسونای خریدار

نمایشگاه‌های تخصصی یکی از بهترین محل‌هایی هستند که برندها در آن مستقیما با خریدار یا مشتری تعامل برقرار می‌کند. درست مثل بیشتر روش‌های تبلیغاتی حرفه ای مدرن، در اینجا هم کسب‌وکارها نمی‌توانند بدون شناخت مناسب از مخاطبان انتظار جذب آنها را داشته باشند.

هر یک از بازدیدکنندگان در مرحله مختلفی از مشتری شدن قرار دارند. نحوه برخورد با بازدیدکننده‌ای که برای اولین بار است که متوجه می‌شود راهکاری برای مشکلی که دارد توسط کسب‌وکار ارائه می‌شود، با برخورد با یک مشتری که به دنبال به صرفه‌ترین گزینه است و چند منبع قیمت دارد یکسان نیست.

روش های تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی به سادگی با درک درست از مشتریان و نیازهای آنها موفقیت‌آمیز عمل می‌کنند. برای این کار لازم است حتما نقشه سفر خریدار تهیه بشود و نمایندگان کسب‌وکار به خوبی با نیازها و خواسته‌های مشتریان آشنایی داشته باشند.

 

انتخاب تم یا مضمون

غرفه یک برند در یک نمایشگاه تخصصی تفاوت آن با کسب‌وکارهای مشابه را به رخ بازدیدکنندگان و رقبا می‌کشد. طراحی محیطی غرفه یک هنر تمام عیار است که با توجه به استراتژی تبلیغاتی رویداد شکل می‌گیرد. بازاریابی رویداد در نمایشگاه های تخصصی هویت تصویری برند، پیام و نکته منحصر به فرد فروش آن را برجسته می‌کند.

نیازی به گفتن نیست که تم و مضمون طراحی محیطی، کاتالوگ‌ها، محتوای تبلیغاتی و نحوه برقراری ارتباط همه با توجه به پرسونای مخاطب انتخاب می‌شوند. طراحی غرفه فضایی راحت و صمیمی برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند تا تجربه‌ای منحصر به فرد از برند پیدا کنند.

 

ابزارهای تبلیغاتی

ابزارهای تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که در برنامه‌ریزی تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی  انتخاب می‌شود. در گذشته برندها به گزینه‌هایی مثل استندهای چاپی یا بنرهای تبلیغاتی، کاتالوگ و بروشور چاپی، و حتی تراکت و پاکت‌های برندسازی شده بودند.

اما آن روزها دیگر به سر آمده و حالا انواع نمایشگرهای دیجیتال و ویدئو وال‌ها با کیفیت بسیار بالا در دسترس کسب‌وکارها قرار دارند. شبکه‌های اجتماعی گوناگون برای تعامل مستقیم با مخاطبان در اختیار برندها هستند که با کمی خلاقیت بازدهی بازاریابی را به حداکثر می‌رسانند.

 

پروژه تلویزیون نمایشگاهی اجرا شده توسط گروه نمارنتر:

تبلیغات نمایشگاهی با تلویزیون ال ای دی

 

روش‌های تبلیغات حرفه‌ای در نمایشگاه‌های تخصصی

در ادامه بعضی از موثرترین ابزارها و روش های تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی امروزی آشنا می‌شوید.

بازاریابی رویداد و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی

نمایشگاه‌های تخصصی محلی هستند که بازدیدکنندگان در آنها مستقیم با برند تعامل برقرار می‌کنند. کسب‌وکارها برای افزایش آگاهی از برند از جدیدترین راهکارهای بازاریابی رویداد در این نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. ارائه تخفیف و هدایا به بازدیدکنندگان در نمایشگاه‌های تخصصی چیز جدیدی نیست، اما وقتی با کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی همراه بشود تاثیری چندبرابری دارد.

طراحی محیطی به شکلی که بازدیدکنندگان را ترغیب کند تا در آن سلفی و عکس بگیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند یکی از موثرترین روش‌های افزایش آگاهی از برند است. وقتی افراد متخصص صنف یا صنعت این کار را انجام بدهند، کسب‌وکار یک شبه راه صد ساله می‌رود و اعتبار بالایی در صنعت پیدا می‌کند.

طراحی محیط جذاب، ارائه هدایا و هر گزینه‌ای که بازدیدکنندگان را به این کار ترغیب کند برای نتیجه گرفتن از تبلیغات و بازاریابی برند در نمایشگاه‌های تخصصی به شدت توصیه می‌شود.

 

ویدئو وال و نمایشگرهای دیجیتال

رایج شدن تکنولوژی تلویزیون شهری و ویدئو وال باعث شده این گزینه به یکی از روش های تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی تبدیل بشود که در دسترس هر کسب‌وکاری قرار دارد. حالا دیگر غرفه‌های نمایشگاهی فقط یک میز با چند قفسه و صندلی نیستند با پس‌زمینه بنرهای چاپی تک رنگ یا چند رنگ نیستند.

ویدئو وال‌ها نمایشگرهای دیجیتال غول‌پیکری هستند که با پخش محتوای ویدئویی و گرافیکی حرفه‌ای هر بازدید کننده‌ای را جذب می‌کنند. محتوای نمایشی لازم است با توجه به استراتژی تبلیغاتی رویداد برند طراحی و تولید بشود. اما برای اینکه این محتوا موثر واقع بشود، لازم است از جدیدترین تکنولوژی‌های نمایش بهره گرفته بشود که در حال حاضر ویدئو وال‌ها با اختلاف بهترین گزینه هستند.

بعضی از مزایایی که باعث می‌شود ویدئو وال از مهم‌ترین روش های تبلیغات حرفه‌ای در نمایشگاه‌های تخصصی باشد را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • انعطاف بالا: غرفه کسب‌وکار هر تم یا مضمونی که داشته باشد، ویدئو وال آن را تقویت می‌کند. جدا از نصب سریع و سادگی استفاده، ویدئو وال‌ها در شکل‌های متنوعی که با طراحی محیطی سازگار هستند در دسترس برندها قرار می‌گیرند
  • متمایز شدن: در یک نمایشگاه تخصصی غرفه‌ای که از طراحی حرفه‌ای ویدئو وال برای طراحی محیطی بهره گرفته باشد از دور هم به چشم می‌آید و از غرفه‌های دیگر متمایز می‌شود
  • سرزندگی و جذابیت: وقتی از تصاویر پویا و متحرک در طراحی غرفه با استفاده از ویدئو وال استفاده بشود البته که بازدیدکنندگان احساس بهتری از حضور در آن پیدا می‌کنند
  • امکان اجاره و هزینه اندک: نکته جالب اینکه تمام این مزایا با هزینه‌ای به مراتب به صرفه‌تر از چاپ کردن بنر و کاتالوگ و پاکت‌های تبلیغاتی در دسترس برندها قرار دارد. برندهای خدمات ویدئو وال و تلویزیون شهری بسته‌های نمایشگاهی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند و کار نصب و راه‌اندازی و جمع‌آوری آنها را به شکلی حرفه‌ای و سریع بر عهده می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی فرصتی است که به سرعت اعتبار یک کسب‌وکار را در صنف یا صنعتی که در آن فعالیت دارد افزایش می‌دهد. برندهای بزرگ هرگز این فرصت را از دست نمی‌دهند و با تمام توان تلاش می‌کنند از آن به بهترین شکل بهره‌برداری کنند. از آموزش کارکنان برای ایفای نقش نمایندگی برند گرفته تا طراحی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های نمایشی و طراحی بعضی از گزینه‌هایی است که حالا دیگر در انحصار برندهای بزرگ نیستند و هر کسب‌وکاری می‌تواند از آنها بهره ببرد.

نمارنتر یک برند تخصصی اجاره ویدئو وال و تلویزیون‌های شهری با کیفیت بالا است. این شرکت تجربه زیادی در ارائه خدمات و اجاره ویدئو وال به کسب‌وکارها در غرفه‌های نمایشگاهی و همچنین تلویزیون‌های شهری نمایشگاه‌های تخصصی دارد. بسته‌های اختصاصی نمایشگاهی نمارنتر مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای برخورداری کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ از جدیدترین نمایشگرهای دیجیتال هستند. به این ترتیب برندهای جدید یا باسابقه می‌توانند از موثرترین روش های تبلیغات حرفه ای در نمایشگاه های تخصصی با کمترین هزینه استفاده کنند.

اگر می‌خواهید برای برند خود در نمایشگاه تخصصی بعدی غرفه‌ای طراحی کنید که هر بازدیدکننده‌ای از وارد شدن به آن لذت ببرد، برای آشنایی با راهکارهای در دسترس استفاده از ویدئو وال همین حالا برای مشاوره با نمارنتر تماس بگیرید.