یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیاز‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات مختلف دولتی یا خصوصی، سیستم کنفرانس مناسب است. این سیستم می‌تواند برای برگزاری سمینار، همایش و جلسات متعدد مورد استفاده قرار گرفته و از راندمان و بازدهی بالایی برخوردار باشد.

در این مقاله سیستم‌های صوتی و تصویری کنفرانس را بررسی کرده و شما را با تجهیزات مورد نیاز هر کدام آشنا می‌کنیم. نمارنتر به عنوان یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان سیستم کنفرانس، در زمینه اجاره و فروش انواع ویدئو وال و دیگر تجهیزات نمایشگاهی فعالیت داشته و از تجربه و سابقه زیادی برخوردار است.

 

برای اطلاع از شرایط اجاره سیستم صوتی کلیک کنید.

 

بررسی سیستم کنفرانس حرفه‌ای

یک سیستم کنفرانس حرفه‌ای، از تجهیزات صوتی، تصویری و نورپردازی مناسب برخوردار است. همچنین شامل میکروفون کنفرانس یا کنسول کنفرانس بوده و مجهز به منبع تغذیه و کابل‌های ارتباطی است. به عنوان مهمترین تجهیزات اصلی سیستم کنفرانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منبع تغذیه
  • آمپلی فایر‌ها
  • دیتا پروژکتور‌ها
  • کنسول‌های رومیزی
  • دوربین‌های آتو تراک (Auto Track)
  • اسپیکر‌های سقفی و دیواری از نوع اکتیو یا پسیو
  • مانیتور‌هایی برای نمایش تصویر دوربین‌های آتو تراک
  • ضبط‌کننده یا Recorder برای ضبط صدا‌ها و تصاویر
  • سیستم‌های ترجمه همزمان برای جلسات بین‌المللی

نکته قابل توجه این است که دوربین آتو تراک، تصویر شخص سخنران را به طور کامل پوشش داده و کنسول رومیزی از قابلیت‌های مهمی مثل رای‌گیری برخوردار باشد. همچنین برند، مدل، شیوه راه‌اندازی و زاویه نصب این تجهیزات در عملکرد سیستم کنفرانس موثر بوده و بر کیفیت صدا‌ها و تصاویر سالن تاثیر می‌گذارند. همچنین توجه داشته باشید که برخی مدل‌های ویدئو کنفرانس و وب کم‌های حرفه‌ای، از قابلیت آتو تراک برخوردار بوده و می‌توانند به سیستم کنفرانس متصل شوند.

با توجه به موارد زیر می‌توانید به افزایش بازدهی تلویزیون نمایشگاهی و تجهیزات به کار رفته آن کمک کرده و علاوه بر بهره‌مندی از تمام امکانات، کنفرانس خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.

بیشتر بدانید: استفاده از مانیتور لیفت در سالن کنفرانس

 

ضعیف نبودن آکوستیک اتاق

صدا‌های پس زمینه و انعکاس آن‌ها، باعث دشواری شنیدن مکالمات شده و راندمان جلسات تشکیل شده را کاهش می‌دهد. به طور کلی بهبود آکوستیک از هزینه زیادی برخوردار بوده و در کاهش فشار به بلندگو‌ها و اسپیکر‌های سالن موثر است.

تنظیم صدا و افزایش میکروفون‌ها

با استفاده از یک کنسول بزرگتر می‌توانید میکروفون‌های بیشتری را مورد استفاده قرار داده و با صرف مقداری هزینه و تجهیز سالن به میکروفون‌های بی‌سیم، کابل کشی خود را کاهش دهید. همچنین می‌توانید برای تنظیم صدا در جلسات بسیار حساس، میکسر‌های اتوماتیک یا دستی را مورد استفاده قرار دهید.

نصب تجهیزات به صورت موقت یا دائمی

برای ذخیره زمان بیشتر، از تجهیزات بی‌سیم استفاده کرده و به جا به جایی راحت آن‌ها کمک کنید.

بررسی وجود چندین زبان

در صورت برگزاری همایش یا کنفرانس بین‌المللی از سیستم مترجم همزمان استفاده کرده و پشتیبانی میکروفون از زبان‌های مختلف را بررسی کنید.

 

تجهیزات سیستم صوتی کنفرانس

 

کاربرد‌های سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس دارای کاربرد‌های گوناگونی بوده و در مراکز مختلفی قابل استفاده است. این سیستم از صدای واضح، شفاف و بلند پشتیبانی کرده و زمینه رای‌گیری، ترجمه همزمان و... را ایجاد می‌کند. به طور کلی میکروفون رومیزی، دارای LED قرمز یا سبز رنگ بوده و به هنگام فعال شدن، امکان صحبت کردن فرد شرکت‌کننده را فراهم می‌کند.

سیستم کنفرانس در آرشیو و ذخیره‌سازی صوت و تصویر جلسه نقش داشته و با استفاده از تجهیزات جانبی عمل می‌کند.‌ به یاد داشته باشید در صورتی که کنفرانس شما بیشتر از ۱۵ شرکت‌کننده داشته باشد می‌توانید برای تقویت صدای جلسه از سیستم صوتی استفاده کنید. دوربین‌های آتو تراک نیز در جلساتی با بیشتر از ۴ تا ۵ شرکت کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم کنفرانس می‌تواند در موارد زیر به کار گرفته شود:

  • کلاس‌های درس
  • مراکز مطبوعاتی
  • سالن‌های همایش
  • اتاق جلسات و کنفرانس
  • موسسات آموزشی و پزشکی
  • سازمان‌های عمومی و دولتی
  • دفاتر تجاری، هتل‌ها و بانک‌ها

 

اجاره تلویزیون شهری

 

کاربرد سیستم تصویری

یکی دیگر از مهمترین کاربرد‌های سیستم کنفرانس مربوط به ضبط تصاویر جلسه به وسیله دوربین‌های موجود است. دوربین‌های مربوط به پخش یا ضبط ویدئو در کنفرانس، به صورت خودکار یا اتوماتیک عمل کرده و به لحاظ رزولوشن، زاویه تصویربرداری، میزان زوم تصویر و... متفاوت هستند. دوربین‌های اتوماتیک یا آتو تراک از قیمت بالاتری برخوردار بوده و عملکرد راحت و سریعی دارند.

میکروفون کنفرانس

میکروفون کنفرانس متشکل از یک اسپیکر داخلی و کلیدی برای مدیریت شرکت‌کنندگان بوده و امکان قطع و وصل کردن صدا‌های کنفرانس را فراهم می‌کند. همچنین در نوع دیجیتالی خود از امکانات ویژه‌ای مثل رای‌گیری، کنترل صدا، ترجمه همزمان، حضور و غیاب و صفحه نمایشگر برخوردار بوده و با تنظیم صدا‌های مختلف، زمینه خروج بهترین صدا را ایجاد می‌کند.

رای‌گیری

این قابلیت توسط ریاست جلسه به کار گرفته شده و امکان رای دادن شرکت‌کنندگان در نظر سنجی‌های مختلف را فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان می‌توانند نظر خود را از طریق سه گزینه موافق، ممتنع یا مخالف ثبت کرده و در رای‌گیری به ایفای نقش مورد نظر خود بپردازند. بر اساس این ویژگی، نتیجه آراء مختلف بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.

تنظیم صدا‌ها

تنظیم و کنترل صدای خروجی اسپیکر هر شرکت‌کننده با توجه به این ویژگی صورت می‌گیرد.

ترجمه همزمان

این ویژگی در کنفرانس‌های بین‌المللی کاربرد وسیعی داشته و امکان ترجمه ۱۲ زبان برای شرکت‌کنندگان را ایجاد کرده است.

حضور و غیاب

این ویژگی در کنفرانس‌هایی که حضور افراد ضرورت دارد مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد وسیعی در سالن‌های بزرگ دارد.

میکروفون فرد شرکت‌کننده

افراد شرکت‌کننده نیاز کمتری به صحبت داشته و می‌توانند از قابلیت‌های محدود میکروفون مقابل خود استفاده کنند. میکروفون افراد شرکت‌کننده به لحاظ ظاهری مشابه با میکروفون رئیس جلسه بوده و از نظر عملکرد با آن‌ها متفاوت است. برای مثال تنها از قابلیت‌های صحبت کردن، شنیدن واضح سخنرانی و حضور در رای‌گیری برخوردار است.

پردازنده مرکزی

منبع تغذیه یا پردازنده مرکزی در زمینه کنترل خروجی‌های صدا موثر است.

 

سیستم حرفه ای برای کنفرانس

 

سیستم صوتی کنفرانس

این سیستم مجهز به آمپلی فایر، بلندگو‌ها و میکروفون‌ها است. در واقع آمپلی فایر در تقویت صدای خروجی اسپیکر‌ها نقش داشته و به عنوان تقویت‌کننده الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلندگو نیز با تبدیل انرژی الکتریکی به صوتی، صدا را به طور واضح به گوش افراد شرکت‌کننده می‌رساند. همچنین میکروفون از انواع مختلف بی‌سیم، با سیم و یقه‌ای تشکیل شده و در تبدیل انرژی صوتی به الکتریسیته نقش دارد. بارزترین ویژگی سیستم صوتی کنفرانس مربوط به ضبط جلسات و دریافت آن‌ها با کیفیتی بالا است.

سیستم صوتی کنفرانس، امکان پیگیری جلسات توسط مخاطبان زیادی را فراهم کرده و به مدیریت آسان جلسه کمک می‌کند. بنابراین زمینه اطلاع کامل از صحبت‌های شرکت‌کنندگان و سخنگو‌ها را ایجاد کرده و به تسهیل ترجمه زبان‌های مختلف کمک زیادی می‌کند. سیستم صوتی کنفرانس از ظاهر شیک و زیبایی برخوردار بوده و در افزایش کلاس کاری شما موثر است. همچنین میکروفون‌های کنفرانسی از مزایای زیادی برخوردار بوده و نسبت به میکروفون‌های ساده قابلیت‌های متفاوتی دارند.

سیستم صوت جانبی یکی دیگر از مهمترین تجهیزات کنفرانس بوده و برای سالن‌های بزرگ لازم و ضروری است. همچنین برای خروج صدا از بلندگو‌ها و اسپیکر‌های مختلف استفاده شده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

کاربرد سیستم صوتی

سیستم‌های کنفرانس از کاربرد‌های متنوعی برخوردار هستند. به طور کلی این سیستم‌ها در موارد تقویت و ضبط صدا، ضبط تصاویر ویدئویی، تهیه آرشیو و مستند‌سازی جلسات، رای‌گیری، ترجمه همزمان، تشخیص صدا، انتقال صوت و تصویر و... به کار گرفته می‌شوند. سیستم صوتی مواردی همچون وضوح، بلندی، یکپارچگی، شفافیت و قابلیت گسترش صدا را تنظیم کرده و امکان دریافت و تقویت صدا‌های دریافت شده توسط شرکت‌کنندگان را فراهم می‌کند. سپس صدا‌ها را از طریق اسپیکر‌های تعبیه شده درون سیستم پخش کرده و از امکان انتقال صدا به محلی دیگر، ضبط جهت آرشیو‌سازی، اشتراک از راه‌های مختلف و... برخوردار است.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمام تجهیزات ضروری سیستم کنفرانس را بررسی کرده و شما را با کاربرد هر کدام آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به سایت نمارنتر، سیستم کنفرانس حرفه‌ای مورد نظرتان را جستجو کرده و آن را برای برگزاری همایش، سمینار، جلسات و... مورد استفاده قرار دهید. نمارنتر بهترین ارائه دهنده تجهیزات نمایشگاهی بوده و در زمینه اجاره و فروش انواع تلویزیون شهری، ویدئو وال و... مشغول به فعالیت است. همچنین از سابقه و تجربه چندین ساله برخوردار بوده و علاوه بر تضمین بهترین قیمت، به ارائه خدمات تولید محتوا می‌پردازد.

 

اجاره تلویزیون شهری داخل سالن